Cambo + Petzval lens

Old skool, analoge foto's zoals in grootvaders tijd
Plaats reactie
Henk47
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man

Cambo + Petzval lens

Bericht Geplaatst:

Afbeelding
Foto door mij genomen met Cambo technische camera en Petzval lens E.Suter-Basel F3.75 portretlens, gediafragmeerd tot F11.
Ik belicht op Ilford Multigrade fotopapier, gevoeligheid rond 3 iso, belichting 4 seconden F11. Daarna scannen Epson en omkering in Photoshop. Het resultaat is een beetje hard (komt door kleurtemperatuur van de lichten 6000K, vrij blauw dus...). Ik vind het trouwens wel passen, maar ik denk dat ik voor het portretwerk over moet stappen op normaal PE-papier - als dat nog verkrijgbaar is :-(
.
Afbeelding
.
Bedankt voor het kijken en reacties, Henk
Omhoog Profiel Foto's
__Erik__
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Contacteer:

Cambo + Petzval lens

Bericht Geplaatst:

Licht is inderdaad wat aan de harde kant op de bronzen/messing (?) delen zoals scharnieren en wiel, denk dat ik ook de achtergrond wat druk vind achter zo'n vintage camera, scherpte is uitstekend :up
Omhoog Profiel Website Foto's
Frans
Lid
Lid

Cambo + Petzval lens

Bericht Geplaatst:

Een mooi resultaat Henk.

Ik vraag me af wat je bedoelt met een wat hard resultaat in relatie tot de kleurtemperatuur.

Ik ken hard licht met donkere, scherp afgetekende schaduwen in relatie tot grootte en afstand van de lichtbron.

Wat ik in het beeld zie zijn felle witten en dichtgelopen zwarten. Maar dan praten we over contrastomvang en dekking.
Omhoog Profiel Foto's
Henk47
Lid
Lid

Re:

Bericht Geplaatst:

Frans schreef:Een mooi resultaat Henk.

Ik vraag me af wat je bedoelt met een wat hard resultaat in relatie tot de kleurtemperatuur.

Ik ken hard licht met donkere, scherp afgetekende schaduwen in relatie tot grootte en afstand van de lichtbron.

Wat ik in het beeld zie zijn felle witten en dichtgelopen zwarten. Maar dan praten we over contrastomvang en dekking.
Ja Frans dan zal ik wel de contrastomvang bedcoelen. Ik belicht op multigrade-PE papier en dat is gevoelig voor blauw licht (hoge contrastomvang, ik noem het hard resultaat) en groen licht (lage contrastomvang, ik noem het zacht resultaat). Wij maken gebruik van hoge intensiteit daglichtlampen met een kleurtemperatuur van gemeten 5900 K. Zelfs op het oog komen die al als blauw over, en dat heeft natuurlijk invloed op de contrastomvang. Iemand adviseerde al om filters te gebruiken, maar als er geen groen in zit kun je dat er ook niet uithalen. Daarom is multigrade-papier voor dit doel geen goede keuze.
Felle witten en dichtgelopen zwarten is inderdaad het resultaat. Ik moet dit dus niet bij portretten gaan toepassen...
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

Cambo + Petzval lens

Bericht Geplaatst:

Helder.
Omhoog Profiel Foto's
petervaneekelen
Moderator
Contacteer:

Re: Cambo + Petzval lens

Bericht Geplaatst:

Gefeliciteerd met je weekfoto, Henk. Een heel mooi voorbeeld van je techniek :up
Omhoog Profiel Website Foto's
Henry
Lid
Lid

Cambo + Petzval lens

Bericht Geplaatst:

Ik had deze gemist, maar sluit me nu dus bij Peter aan.
Omhoog Profiel Foto's
Harry
Lid
Lid

Cambo + Petzval lens

Bericht Geplaatst:

Gefeliciteerd met je YC. Gelijk een mooie erkenning voor je werk. Gr. Harry
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Analoog”