Ben benieuwd wat jullie van die flitsers in de ogen vinden...
(zoals gewoonlijk weer de Cambo 5x7 met Hermagis lens belicht op Multigrade paper)
groetjens, Henk

peter reinders schreef:Mooie zwart wit omzetting ook, met een passende achtergrond.

Wat verstaan jullie bij mijn foto's toch onder zwartwit omzetting? Het komt zwart uit de ontwikkelaar, gaat zwart de fixeer in, gaat zwart onder de scanner, en ik gooi er alleen een koffiekleurtje overheen.....

xafke schreef:Ik vind deze iets minder dan de andere uit deze reeks als ik eerlijk mag zijn.

Daniel Doyen schreef:Wat verstaan jullie bij mijn foto's toch onder zwartwit omzetting? Het komt zwart uit de ontwikkelaar, gaat zwart de fixeer in, gaat zwart onder de scanner, en ik gooi er alleen een koffiekleurtje overheen.....
Zoals je het hier uitlegt heb ik het ook in gedachte, geen seconde had ik in mijn hoofd dat je dit beeld
in kleur hebt gemaakt...(of ontgaat er mij iets in je shoot proces ?)
DD.
) in plaats van film gaat er een normaal dokapapierke in de cassette van de Cambo. Multigrade IV van Ilford waar je in de natte doka vanaf een negatief een zwartwit foto van maakt. Ik krijg na belichten en ontwikkelen een negatief op papier. Dat moet ik inscannen en in Photoshop omkeren zodat ik een positief krijg dat ik verder kan bewerken. Mijn 'probleem' is dat het Multigrade papier een lichtgevoeligheid heeft van zo rond de 3 iso, ik heb met mijn 2x 400Ws flitsers daarom een lichtsterke lens nodig om voldoende licht op het Multigrade papier te krijgen. De Petzval lenzen zitten zo rond de F4 dus nét voldoende. De anachromat lenzen zitten daar bijna twee stops onder en daar begint het gedonder... Als ik dichter naar het model toe ga moet ik de balguittrek ook flink vergroten, en daarmee wordt de lichthoeveelheid alweer minder, iets waarmee ik tot op heden stomweg nog geen rekening houd. Ik heb dus nog flink te leren...

xafke schreef:Ik ken niets van deze techniek maar heb een vraagje...
Als je "output" steeds een negatief beeld is dat op papier staat hoe moet het dan normaal verder om een normale print te bekomen met deze techniek Henk?
Ik denk niet dat mensen een negatief aan de muur willen hangen.

xafke schreef:Ik denk dat ik de vraag verkeerd gesteld heb.
De techniek is analoog. En nu voeg jij daar een digitaal verhaal aan toe om tot een positief te komen.
Maar mijn vraag was eigenlijk hoe dit ook zonder computer verder kan in post productie.
Hoe maak je normaal met deze technologie een positief van het negatief? Dus zonder computer.