Als je je licht meer verspreid wil dan moet je uitzoomen, als je je licht meer gericht wil hebben dan moet je inzoomen.
Als ik verkeerd ben zullen de experts het wel zeggen
Jawel. Als je de flitser op de camera zet gaat de zoom automatisch mee met het brandpunt van het objectief.
Voor de rest zou ik me er op dt moment niet druk over maken.
Sorry voor de verkeerde info, ik wist niet dat je het over een TLL flitser had... hoewel mijn uitleg toch ook klopt als je alles manueel bediend denk ik
Die flits ga je waarschijnlijk in TTL mode gebruiken.
Doel is dat alles automatisch gaat dan. Dus ook het "zoomen" van de FLITS.
Dat gaat mee met je lens. Als je de zoom van je lens veranderd dan zou je de flits moeten horen bijstellen.
DOCH... je kan dit overmeesteren. Als je op de zoom knop drukt van je flits dan kan je zelf kiezen welke zoomstand de flits neemt. Er komt dan een M voor de zoomwaarde te staan om duidelijk te maken dat jij dit manueel anders wil.
Om het terug op automatisch te krijgen moet je een paar keer op zoom drukken en dan gaat de M verdwijnen. Vanaf dat ogenblik werkt hij terug automatisch.
Automatisch is de beste keuze als je in TTL werkt.
Waarom zit het er dan op?
Wel eerlijk gezegd heb ik niet direct een passend antwoord.
Echter. Als je in volledig manuele mode gaat werken dan kan het interessant zijn om de zoom ook manueel aan te passen. Je zal dan ook de kracht manueel instellen. En zeer waarschijnlijk ook je camera manueel instellen.
Dit is een situatie die vooral handig is als je de flits naast uw camera zal gebruiken. Wij noemen dat off-camera. De flits gaat dan op een statief en meestal zal je dan ook een paraplu gebruiken om zachter licht te krijgen.
Voorlopig zou ik mij van die laatste mogelijkheid nog niets aantrekken maar starten met TTL.