Beste leden, ik heb deze namiddag een shoot gedaan van ons dochtertje van 1 week oud. Ik wou een shoot doen om een mooie instawall te maken voor in de woonkamer te hangen. Heeft iemand opmerkingen of bemerkingen over mijn foto's? Ik hoor graag jullie mening.
De laatste twee hebben beste standpunt. Zo haar wel wat ruimer in de opbouw zetten. Qua verlichting en kleuren laat ik het verhaal over aan de betere (studio)fotografen
Dan blijft er niet veel over dat als neutraal ijkpunt kan dienen.
Je zou nog in gelijke lichtomstandigheden een wit papier kunnen fotograferen of een aangepaste witbalans kunnen maken. Dan kun je in de raw daarvan de witbalans waarden aflezen.
De foto's zelf ben ik minder over te spreken. Ik ben erg benieuwd naar de stand waarop je fotografeerd en of je schiet in Raw of jpeg om te zien in welke fase je nu bent. Op die manier zou het kritiek daarop aangepast kunnen worden.
Echter als ik voluit eerlijk mag zijn dan vind ik de foto´s niet zo erg sterk.
Als ik dan een tip moet geven...
Probeer vooral goed op voorhand uit te vogelen hoe anderen dit soort werk doen. Typ "new bron photograpy" in google of in youtube en je krijgt een overload aan informatie hoe je dit moet doen met heel veel voorbeelden en inspiratie.
In regel zorg je best voor een highkey opstelling. Simpel gezegd veel zacht licht heb je nodig. Heel grote ramen zijn zeer dankbaar hiervoor.
Je moet de baby ook wat doen poseren en mijn ervaring is dat dit best wel een uitdaging is. Zorg dat je ZEER veel kussens hebt en een mooie egale ondergronddoek. De kussens stop je onder het doek om de baby in de pose te kunnen leggen die je wil. Het doek span je best op zodat er geen kreuken in zitten.
Om de technische kwaliteit van je fotos beter te maken is iets meer technisch inzicht en ervaring nodig en dat kunnen we je moeilijk bijbrengen op 1 2 3.
Ter zijde geef ik ook nog even mee dat je een newbornshoot nog perfect kan doen als de baby al 2 of 3 maand oud is. Je kan ze nog steeds in alle vormpjes brengen zonder ze te moeten martelen. Maar een extra groot pluspunt is dat ze dan een veel mooier egale huidkleur hebben in de handjes, de voetjes en in het gelaat. Iets wat direct na de geboorte niet zo is. Dus je hebt nog ruim de tijd om dit even te herhalen met de nieuwe tips.