Camera: Olympus OM-2

Ik ben zeer bewust bezig met het onscherpe gebied. Ook in dit geval. In principe is het onscherpe deel altijd deel van de foto en moet daarin een functie hebben. Hier zie je een fiets vaag op de achtergrond, terwijl het eigenlijke onderwerp, dat scherp is afgebeeld, geen fiets laat zien. Door het onscherpe deel er bij te betrekken maakt het wel degelijk een belangrijk deel uit van de foto en worden beide onderdelen toch weer samengebracht.petervaneekelen schreef:Ik snap je gevoelens, maar eerlijk gezegd ben ik best blij met die lichtgewicht lampjes van tegenwoordig![]()
Zoals meestal bij jouw analoge werk wordt ik meteen naar de delen buiten je scherptediepte getrokken (hier het rechtergedeelte), heerlijk om naar die vervagende elementen te kijken met zo'n mooie korrellaag eroverheen. Ik weet niet of dat nou zozeer je bedoeling is, maar I like it.

Klopt Frans. Hoe beter de belichting van het negatief, hoe minder last je er van zult hebben. Matig belichte negatieven geven (te) veel ruis.Frans schreef:Ben daar net wat over gaan lezen.
Niet alleen versterken van bestaande ruis maar ook nieuwe vormen van ruis worden door scannen geïntroduceerd.
Als je het leest klinkt het ook eigenlijk heel logisch.
Bij digitaal fotograferen heb je een aantal factoren zelf in de hand zoals sluitertijd en ISO.
Of dat bij een scanner ook zo is is me nog niet duidelijk.