Wat ik zelf nu zie: ik had de achtergrond wat kunnen "bewerken" nog voor ik de foto nam door wat grasprietjes te verwijderen.
ƒ/4.0
100.0 mm
1/250
ISO: 200

Jannette schreef:Ik zou bij macro proberen met de hand scherp te stellen. Ik weet niet of je een camera hebt met Liveview? Dan kun je op je scherm inzoomen en nog duidelijk zien waar je de scherpte wilt hebben.
Jannette schreef:Ik volg je eigen mening in de achtergrond die nog wat druk oogt, de scherpte op de bloem ligt goed in het midden al zou ik persoonlijk nog wel iets meer scherp willen hebben, maar dat is persoonlijk.

wilw schreef:Gebruik van een statief is persoonlijk, de één zweert erbij, ik gebruik er nooit een; hooguit een pitzak o.i.d.
Henry schreef:De scherpte is hier aanwezig en valt goed. Een diafragma van f/4 leidt zeker bij macro-opnames tot een kleine scherptediepte. Vaak wordt het diafragma iets verder dichtdraaid.
Henry schreef:Vooraf de omgeving schoonmaken/kuisen levert je vaak mooiere beelden op. Achteraf is het een stuk moeilijker en heel sterk afhankelijk van de mogelijkheden en je Photoshop-skills.
Henry schreef:Persoonlijk vind ik een ijslaagje mooi als deze niet al aan het ontdooien is. De ijskristallen komen dan lekker scherp in beeld. Volgens mij heeft de dooi hier al toegeslagen.
Jo schreef:Ik onderschrijf de reactie van Wil helemaal.![]()
![]()
![]()
Een macro van bovenaf geeft weinig diepte waardoor de BG al snel druk en of rommelig wordt.