Naomi 3 + update

Mensen in alle vormen en maten
frako
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

[img]http://franjaweb.nl/portfolio/wp-content/uploads/2018/10/DSC_3020.jpg[/img]
1/200 sec. f/11 66 mm iso 100
Update nav Daniel
[img]http://franjaweb.nl/portfolio/wp-content/uploads/2018/10/DSC_3020-update.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door frako op 11 okt 2018 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel Doyen
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja

Re: Naomi 3

Bericht Geplaatst:

Beste Frako, ik kijk hier naar al je recent geposte foto's, en ik stel me nu de vraag of je wel kleur bewust
werkt, of je goed de kleuren ziet ? of je op een scherm werkt dat de kleuren goed weergeeft ?

Deze foto is veel te geel, veel te warm van kleur temperatuur, en te donker.

Er is je hier reeds veel raad over gegeven geweest, door vele mede fotografen... hou je daar rekening
mee vooraleer je een foto hier neerzet ?

En die F.11 , mocht gerust naar een F.5,6 of een F.7 of zoiets...

DD.
frako
Lid
Lid

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

Beste Daniel. Die keer dat ik een foto wel goed genoeg vindt ook nav positieve reacties hoeft niemand van om te vallen. Ook is het niet zo dat ik mij niets aantrek van commentaar. Ik heb al heel wat updates geplaatst. Ik heb moeite met kleur in de foto en zie dat vaak pas na commentaar. Je mag van mij aannemen dat als ik vooraf gebreken in de foto ontdek dat ik dat zal proberen aan te passen of niet plaats. Ik denk dus dat mijn kleur bewustzijn nog lang niet voldoende is. Vindt het wel jammer dat jouw commentaar alleen over mijn fouten gaat maar jij blijkbaar niet ziet dat ik mijzelf wel degelijk probeer te verbeteren. Dit is op jouw opmerkingen na toch geen slecht potret voor een beginneling denk ik?
Henry
Lid
Lid

Re: Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

Mooi portret, volgens mij zit je met je update er nog een klein stukje naast.
De juiste kleur vinden is altijd moeilijk.
Heb ook een poging gedaan, maar ik moet er wel bij zeggen: ik ken deze dame niet en ben niet op locatie geweest, dus kan er wel helemaal naast zitten. Ik probeer altijd de kleurzweem er met een pipet-meting via het oogwit uit te halen.

Ook heb ik wat kleine onregelmatigheden (pukkeltjes) links en rechts weggepoetst en uiteindelijk de foto ietsje verscherpt, waarbij ik een groot deel van haar huid van d'r gezicht van dat verscherpen heb uitgesloten. Doordat ik de foto ietsje heb verscherpt, springen d'r haren net wat meer uit de foto.

Afbeelding
Gotchas
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Kleuren zijn in beide versie niet optimaal.
Henry's update ziet er het beste uit :)
Mooi portret met genoeg potentie.
frako
Lid
Lid

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

@Henry volgens mij wel een goede update. it wat tussen mijn 1e foto en de update in denk ik. Maar blijf het moeilijk vinden. Bedankt.
@Gotchas eens
Henry
Lid
Lid

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

Frako, klopt, mijn bewerking zit iets tussen jouw originele foto en de update in.
Het blijft altijd moeilijk om de werkelijke kleuren te benaderen, maar ook al benader je die niet, dat is niet erg. Er zijn immers een hele berg filters waarmee je een foto een compleet afwijkende toning kunt geven. Dat zie je hier ook op dit forum. Neem als voorbeeld de foto's van DD van de dames met zijn [url=http://www.photodrome.nl/forum/viewtopic.php?f=28&t=99247]Ugly Pink Bag[/url]. Die foto's zijn ook niet "kleurecht", want hij heeft die [url=http://www.photodrome.nl/forum/viewtopic.php?f=28&t=99247&start=2]bewust[/url] een groen kleurzweempje meegegeven. Om DD maar even te citeren: "Je shoot hier ook geen eekhoorntjes, waar de kleur natuurgetrouw moet zijn voor te "pleasen" aan natuurfotografen".
frako
Lid
Lid

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

@ Judith bedankt
@Henry Bedankt voor je uitgebreide toelichting.
Fotosmurf
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Kleuren blijven lastig Frako. Een goede afstelling van je scherm helpt al heel veel. Je kan het kalibreren met een spider.

Ik heb in het verleden heel veel moeite gehad met een blauwzweem in mijn foto's, werd er gek van dat ik het niet zag. Frans en Ron weten daar alles van. :D

Kan je vertellen als jet op een gegeven moment gaat zien er een wereld voor je open gaat.

Succes en op naar het volgende portret. :up
Dennismulder55
Lid
Lid

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

Neem de gegeven feedback vooral mee naar de volgende shoots, maar vergeet vooral niet dat dit een foto is waar je trots op mag zijn. Vind dit een mooi portret wat erg prettig kijkt.
Ga vooral lekker door!
Hermanus
Lid
Lid

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

Een mooi portret en een leerzaam topic geworden zo, want kleurenafstelling is na de belichting een niet te onderschatten zaak. Ik ga voor de afstelling van Henry.
ArtenCo
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

Goed bezig voor een beginneling op het gebied van portretten, ga vooral door.

Kleuren beheer is lastig, ik heb er ook af en toe moeite mee...
frako
Lid
Lid

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

@Fotosmurf Spyder heb ik opgezocht maar geen idee hoe zo iets werkt en of het wat voor mij is. Ik zag de spider5 express voor 104 euro
@Dennis Bemoediging bedankt
@Hermanus Ik vindt de update van Henry ook de beste. Het is inderdaad een leerzaam topic
@Art Bedankt voor de aanmoediging
Henry
Lid
Lid

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

Frako, ook ik heb een Spyder. Kwestie van de software (programma) laden, de Spyder (een soort muis) via de USB-ingang koppelen.
Programma starten, spider voor je scherm hangen (de plek waar je de Spyder moet hangen wordt netjes door het pakket aangegeven) en meting starten.
Afhankelijk van de keuze die je maakt (je hebt verschillende opties) komt de Spyder software na verloop van tijd met een advies.
Dit advies kun je in de wind slaan (cancellen) of accepteren.
In het laatste geval worden dus de kleur-instellingen (profiel) van je computer aangepast en werk je dus met een gecalibreerd scherm. Omdat het allemaal elektronica is, zul je die callibratie eens in de paar weken moeten doen (bijvoorbeeld eens per maand). Ik denk dat ik eerder op eens per half jaar zit, ook al hangt de Spyder standaard aan mijn computer. :blush
frako
Lid
Lid

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

@Henry er zijn verschillende soorten spyders. De basis versie is 104 euro. Zou die volstaan?
Henry
Lid
Lid

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

Frako, op zoom.nl vind ik het volgende over de spyders:

Er zijn drie verschillende versies van de nieuwe Datacolor Spyder5 verkrijgbaar: de Express, de Pro en de Elite.
  • De Express is een aantrekkelijk geprijsde kleurkalibratie-tool voor fotografen die serieus met hun kleuren bezig zijn en snel maar zeker willen werken.
  • De Spyder 5 Pro is uitgebreider. Deze Spyder is ideaal voor fotografen en creatieve professionals die meer controle over hun licht- en kleurmanagement wensen. Geavanceerde functies zijn een omgevingslichtsensor, een uitgebreid aanbod aan kalibratie-instellingen en de mogelijkheid om foto's te importeren voor een evaluatie van voor en na de kalibratie.
  • De Spyder 5 Elite biedt een kleurenkalibratie van het allerhoogste niveau als absolute kleurnauwkeurigheid noodzakelijk is. Deze Spyder kan ook gebruikt worden om projectoren te kalibreren. Extra functies zijn een ongelimiteerde hoeveelheid kalibratie-instellingen, beeldscherm matching en geavanceerde instellingen voor een geoptimaliseerde grijswaardenbalans.
Ik denk dat de Express in principe voldoende moet zijn. Wat ik al heb aangegeven, ik denk dat ik mijn Spyder slechts 2x per jaar gebruik terwijl je het kalibreren eigenlijk vaker moet doen.
Henry
Lid
Lid

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

Dubbele post verwijderd. :)
Laatst gewijzigd door Henry op 13 okt 2018 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
frako
Lid
Lid

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

@Henry Binnenkort ga ik de spyder Express bestellen.
AJL
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Meten is weten.....waarom gebruik je geen grijskaart?????????????
Henry
Lid
Lid

Naomi 3 + update

Bericht Geplaatst:

AJL, een grijskaart zorgt er toch niet voor dat de kleuren op je scherm juist worden weergegeven?
Plaats reactie

Terug naar “Portretten”