fran schreef:
@ArtenCo, natuurlijk kan ik het hem vragen, dat kan ik ook wel verzinnen, maar ten eerste kan hij geen beslissingen nemen en ten tweede wil ik het als verrassing geven.
Oei dit schiet wel een beetje in het verkeerde keelgat. Beroepsmatig heb ik te maken met mensen met een verstandelijk beperking. Niveau van functioneren van peuter/kleuter tot basisschool leeftijd. En allemaal in staat om een keuze te maken op hun eigen niveau.
Als ik jou hoor praten over het werk wat hij verricht, hem op de motor zie die kennelijk van hem is dan is hij wel degelijk instaat om beslissingen te nemen. Wat als hij op de motor rijdt in het verkeer zonder de mogelijkheid tot het nemen van beslissingen: hoe zou dat zijn?
Waarschijnlijk vraagt hij een bepaalde benadering over hoe je een beslissing moet of kunt maken. Dat vraagt wat van de ander, jouw in dit geval. Uit eigen ervaring weet ik dat keuze maken lastig kan zijn voor deze groep personen, je helpt ze door de stapjes van keuze klein te houden. Wat tijd te nemen voor dit soort momenten. Ga in dialoog en wellicht laat hij je nog eens verbazen!
En als het om een verrassing gaat dan is het handig om hulp te zoek bij de forumleden om jou te helpen bij het maken van een keuze.