Het was krap in mijn studiootje dus moet roeien met de riemen die ik heb. Maar zoiets wou ik al lang eens proberenWim schreef:het idee is leuk de uitvoering vind ik wat minder. had ze liever allemaal scherp gezien. de voorste krijgt ook weinig licht.

Dank je welMegan2057 schreef:Eerlijk gezegd vind ik het helemaal niet storen![]()
en vind ik het een prachtig plaat.
Niet alles hoeft scherp te zijn vooral de achterste twee zijn onscherp en dat is prachtig,
de 2 dames die scherp zijn, staan midden in het leven (midden van de foto en scherp)
Het (ik denk jongetje) jongetje op de voorgrond moet nog beginnen.
Hoe mooi kan het zijn, ik zou zeggen afdrukken en ophangen.![]()
![]()

Dank je voor de tip. Ik ga dat eens buiten proberen... dat moet inderdaad nog beter zijn met licht en zo. Het is een uitdaging die ik wel eens ga aan gaanxafke schreef:Je hebt het jezelf wel erg moeilijk gemaakt Annemie.
Mijn advies zou zijn om dit soort foto te maken buiten.
In studio moet je licht al erg ver weg staan en dan heb je superveel vermogen nodig, moet je nog eens hoog in ISO en blijft het licht nog erg hard tenzij je gaat bouncen op grote witte muren.
Buiten heb je dat probleem niet alhoewel het licht van de volle zon ook hard is natuurlijk. Wil je dat voorkomen dan moet je al de achterkant van een gebouw zoeken of werken bij overtrokken hemel.
Zoek eens op hoe je hier met hyperfocaal kan spelen om dit beeld rond te krijgen in scherpte.

xafke schreef:Was ik nog even vergeten te vermelden. Op Android kan je een mooie app vinden om hyperfocaal te berekenen. Vermoedelijk bestaat die ook voor Apple maar daar kan ik de naam niet van. Op Android noemt die DOF master of zo dacht ik. Ik zou eens moeten kijken op mijn tablet.