Wekelijkse vrije bewerkingsopdracht obv een gegeven fotobestand. Eenieder die het leuk vind om mee te doen kan een bewerking van het originele bestand maken en posten. Hierbij is het idee dat we onze eigen creativiteit uitdagen, en tegelijk leren van elkaar wat er allemaal te halen valt met een goede nabewerking.
Bedankt Frans! Ik heb je een PB gestuurd. De foto van Daan Schuurmans was nog intensiever bewerkt.
Het viel me overigens op dat in een aantal (zwart-wit) foto's van William Rutten best wel wat ruis zat, ik vond dat niet storend overigens, ik vond het de uitstraling van de foto versterken.
Voor mij komt dit wel in de buurt, Frans. Ik mis vooral de zilverachtige glans, en het hardere contrast. Maar de belichting speelt daar ook in mee, nu moet je alles simuleren ...
Ben de manier van belichten is heel belangrijk.
Hard licht met een kleine lichtbron kan ook helpen om meer textuur te geven.
De foto hier bevat niet veel textuur in het gezicht.
Ik heb in raw de belichting 1,9 opgeschroefd en de textuur op 100 gezet.
In Photoshop:
Omgezet in zwartwit. (Peter van Eekelen kan dat veel beter.)
In curves de huidtonen een fractie minder licht gemaakt.
Verscherpt met een action van Dan Margulis (Sharpen 2015) die geeft heel veel textuur extra.
En tot slot dodge and burn met een middengrijslaag op blendmode softlight. En dat kan veel forser.
PS zag dat Peter al gereageerd had voor dat mijn post klaar was.
Is wel grappig.
Toen ik het origineel zag vond ik mijn bewerking al heftig.
Maar toen er gaandeweg meerdere versies geplaatst werden zag ik ook wel dat er meer kon en mocht qua contrast.