Hier foto's zoom meeting 27-11-2023
Forumregels
Fotobesprekingen kunnen via een live internetverbinding o.i.d. plaatsvinden. De organisatie (logistiek, techniek en modereren) ligt bij de forumleden. De bijeenkomsten kunnen periodiek of ad hoc gehouden worden. Foto's die tijdens deze bijeenkomsten worden besproken kunnen in dit forum "Fotobespreking" worden geplaatst ter ondersteuning van de organisatie.
Fotobesprekingen kunnen via een live internetverbinding o.i.d. plaatsvinden. De organisatie (logistiek, techniek en modereren) ligt bij de forumleden. De bijeenkomsten kunnen periodiek of ad hoc gehouden worden. Foto's die tijdens deze bijeenkomsten worden besproken kunnen in dit forum "Fotobespreking" worden geplaatst ter ondersteuning van de organisatie.
- fran
- Lid

- Bezwaar bewerken: Ja
- Geslacht: Vrouw
- Contacteer:
In deze post kunnen de foto's ter bespreking in de zoom meeting worden geplaatst. Er mogen meerdere foto's worden geplaatst. Graag bij iedere foto de betreffende Exif plaatsen, dat is makkelijker bij de bespreking.
- petervaneekelen
- Moderator
- Bezwaar bewerken: Nee
- Geslacht: Man
- Contacteer:

f/8, 1/1800s, 24mm, ISO200 (Canon 5DMII, 24-105 f/4L)

f7.1, 1/60s, 43mm, ISO320 (Fuji X-T5, 16-55 f/2.8)

f8, 1/280s, 25mm, ISO250 (Fuji X-T5, 16-55 f/2.8)

f8, 1/640s, 32mm, ISO250 (Fuji X-T5, 16-55 f/2.8)
.
- Harry
- Lid

- Bezwaar bewerken: Ja
1.
Nikon Z 7
24-70mm f/2.8
ƒ/2.8
48.0 mm
1/320
1000
2.
Nikon Z 7
24-70mm f/2.8
ƒ/4.0
45.0 mm
1/13
250
3.
Nikon Z 7
24-70mm f/2.8
ƒ/4.0
70.0 mm
1/8000
1000
4.
Nikon Z 7
24-70mm f/2.8
ƒ/4.0
62.0 mm
1/200
1000

Nikon Z 7
24-70mm f/2.8
ƒ/2.8
48.0 mm
1/320
1000
2.

Nikon Z 7
24-70mm f/2.8
ƒ/4.0
45.0 mm
1/13
250
3.

Nikon Z 7
24-70mm f/2.8
ƒ/4.0
70.0 mm
1/8000
1000
4.

Nikon Z 7
24-70mm f/2.8
ƒ/4.0
62.0 mm
1/200
1000
- petervaneekelen
- Moderator
- Contacteer:
Jeroen, ik heb even je origineel en je kleurenversie gepakt en geprobeerd het microcontrast wat te verkleinen. Blijft moeilijk gezien de aard van de structuren (onmogelijk zelfs, moet ik constateren). Ik zet mijn poging onder die van jou, als je het niks vind gooi maar weg.
Fran, ik zet hier nog even wat extra foto's naar aanleiding van je vraag over de scherpte van mijn laatste foto. Ik heb even een uitsnede van 1200p gemaakt op ware grootte. Ter vergelijking geef ik een andere foto van dezelfde dag met ongeveer dezelfde karakteristieken (32mm om 34 mm, f/8, 1/640s om 1/210s, steen, hout). Hoewel ik je opmerking begrijp heb ik zelf het idee dat de structuren bepalend zijn voor het gevoel van scherpte? En misschien is mijn lens wel niet meer helemaal in orde, of moet er wat worden gekalibreerd.
Vergelijkingsfoto:
Detail op ware grootte van vergelijkingsfoto:
Zelfde detail uit de raw:
Detail op ware grootte van f4:
Fran, ik zet hier nog even wat extra foto's naar aanleiding van je vraag over de scherpte van mijn laatste foto. Ik heb even een uitsnede van 1200p gemaakt op ware grootte. Ter vergelijking geef ik een andere foto van dezelfde dag met ongeveer dezelfde karakteristieken (32mm om 34 mm, f/8, 1/640s om 1/210s, steen, hout). Hoewel ik je opmerking begrijp heb ik zelf het idee dat de structuren bepalend zijn voor het gevoel van scherpte? En misschien is mijn lens wel niet meer helemaal in orde, of moet er wat worden gekalibreerd.
Vergelijkingsfoto:

Detail op ware grootte van vergelijkingsfoto:

Detail op ware grootte van f4:

- Frans
- Lid

Peter ik kan wel meevoelen met het gevoel van Fran over scherpte.
Gezien sluitertijd en diafragma denk ik niet speciaal aan bewegingsonscherpte of scherptediepte als oorzaak.
Back en frontfocus zijn bij spiegelloze camera's geen issue meen ik te weten.
Ben benieuwd naar het originele bestand.
Zou ook met bewerking te maken kunnen hebben.
Gezien sluitertijd en diafragma denk ik niet speciaal aan bewegingsonscherpte of scherptediepte als oorzaak.
Back en frontfocus zijn bij spiegelloze camera's geen issue meen ik te weten.
Ben benieuwd naar het originele bestand.
Zou ook met bewerking te maken kunnen hebben.
- petervaneekelen
- Moderator
- Contacteer:
Zou kunnen Frans, maar dan hooguit marginaal, dit waren vrij elementair bewerkte foto's. Ik heb even de raw uitsnedes erbij gezet ter vergelijking.
- janjan33
- Moderator
- Contacteer:
@Jeroen de kleurenversie spreekt nog het meeste aan, behalve dan de uitgesleten plekken op de trap.
@Peter Ik had ook het gevoel van onscherpte op de tegels en de latten erachter ook. De andere foto's die je laat zien nu zien er m.i. wel scherp uit. Diaframeren kan het niet zijn. Sluitertijd ook hoog genoeg. Blijft de bewerking over. Misschien zou je de vergelijkingsfoto op dezelfde manier kunnen bewerken en dan kijken wat dat oplevert.
Update F3 geplaatst
Origneel F4 geplaatst, op 5000 breed met een andere uploader . Over de scherpte. Er is scherp gesteld op het hek voor de meneer.Dat heb ik expres gedaan omdat ik hem niet kon volgen met continue focus. Geen scherpstelling op de persoon dus. Diafragma 5,6. Eigenlijk zou de meneer dan scherp moeten zijn naar mijn idee. De handen van de meneer zijn echter niet scherp en als je op 100% kijkt is de meneer ook niet scherp. Door de grote crop en de plaatsing op 1500 breed wordt de meneer niet scherp denk ik. Ik dacht dat ik dat met f5,6 wel aan zou kunnen maar in de praktijk is dat dus niet zo als je gaat croppen.
@Peter Ik had ook het gevoel van onscherpte op de tegels en de latten erachter ook. De andere foto's die je laat zien nu zien er m.i. wel scherp uit. Diaframeren kan het niet zijn. Sluitertijd ook hoog genoeg. Blijft de bewerking over. Misschien zou je de vergelijkingsfoto op dezelfde manier kunnen bewerken en dan kijken wat dat oplevert.
Update F3 geplaatst
Origneel F4 geplaatst, op 5000 breed met een andere uploader . Over de scherpte. Er is scherp gesteld op het hek voor de meneer.Dat heb ik expres gedaan omdat ik hem niet kon volgen met continue focus. Geen scherpstelling op de persoon dus. Diafragma 5,6. Eigenlijk zou de meneer dan scherp moeten zijn naar mijn idee. De handen van de meneer zijn echter niet scherp en als je op 100% kijkt is de meneer ook niet scherp. Door de grote crop en de plaatsing op 1500 breed wordt de meneer niet scherp denk ik. Ik dacht dat ik dat met f5,6 wel aan zou kunnen maar in de praktijk is dat dus niet zo als je gaat croppen.
- JeeGee
- Moderator
- Contacteer:
@Peter, laat de update maar lekker staan
Moet zeggen dat het enige wat mij opvalt ( op mijn laptopscherm ) is dat de foto was donkerder is. De structuur blijft m.i praktisch hetzelfde. Het fijne zit hem waarschijnlijk in mijn bewerking en niet zozeer op microstructuur nivo.
@Jan, vind de update F3 toch net wat lekkerder kijken dan het origineel.
Ik heb nog een update geplaatst, bewerking met Fusion techniek i.p.v tonemapping.
Wat vinden jullie daarvan?
Moet zeggen dat het enige wat mij opvalt ( op mijn laptopscherm ) is dat de foto was donkerder is. De structuur blijft m.i praktisch hetzelfde. Het fijne zit hem waarschijnlijk in mijn bewerking en niet zozeer op microstructuur nivo.
@Jan, vind de update F3 toch net wat lekkerder kijken dan het origineel.
Ik heb nog een update geplaatst, bewerking met Fusion techniek i.p.v tonemapping.
Wat vinden jullie daarvan?