Zoals ik in mijn voorstelling schreef ben ik voornamelijk analoog bezig. Dus dit jaar was het zoals de jaren ervoor een Mamiya 645ProTl middenformaat met 3 lenzen, lichtmeter en 30 rolletjes film en statief. Maar omstandigheden (*) maken dat het volgend jaar digitaal gaat zijn voor de vakantiefoto's. Er gaat nog wel een film camera mee maar dat zal dan voor "speciale gelegenheden of onderwerpen" zijn.
Mijn huidige digitale camera is een Canon 5D2 met een 24-105 IS STM. Die gebruik ik voor familiebijeenkomsten, wandelingen, modelbouwbeurzen... Gewone dagdagelijkse dingen dus. Er liggen nog wat andere lenzen op het schap zoals een 20mm, 24mm, 35mm en 70-300mm. Op vakantie is mijn meest gebruikte lens een 35mm (eq van de 55mm op 4x6.5). Daarna de eerder groothoek (21mm eq). Maar dit jaar bvb kwam ik echt tele te kort, de 150mm op 4x6.5 had een 200-300mm mogen zijn.
Nu is in princiepe die 5D2 met de 24-105mm en 20mm goed genoeg voor vakantiefoto's. Maar ik was aan het denken of er soms interessantere alternatieven zijn. Ik zou bij Canon blijven omdat ik daarmee vertrouwd ben. Ik heb geen nood aan lichtsterke lenzen, f/2.8 en zelfs f/4 is prima voor mijn doel. Sport en video staan ook niet op het programma, flits gebruik ik niet. Ook vooral tweedehands, er zijn genoeg amateurs die graag het nieuwste hebben en van hun antiek afwillen
1: een tweede 5D2/5D3 body voor de 20mm zodat ik niet moet wisselen van lens. Dat was nu soms een probleem in de regen of onder tijdsdruk.
2: een tweede 5D2/5D3 en een tweedehands 16-35/4 IS. Nog iets meer groothoek en niet van lens wisselen. En het 24-35mm bereik dat ik het meeste gebruik is met elke camera beschikbaar.
3: een tweedehands R met een RF 24-240mm en dan de 5D2 met de 20mm. Meer tele wat soms welkom is, niet wisselen van lens en een stapje richting systeemcamera.
4: wat zie ik over het hoofd?
(*)- mijn schouder en heup hebben bezwaar aangetekend tegen de bomvolle fototas
- mijn stock 400 iso dia is bijna op
- nieuwe dia rolfilm is te duur geworden voor op vakantie