King Tiger(1) + 2 keer z/w

Verslagen, reportage's e.d.
Plaats reactie
Ron62
Moderator
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

King Tiger(1) + 2 keer z/w

Bericht Geplaatst:

In 1944 werd deze Königstiger 213 van het 1e SS Panzer Regiment van de Kampfgruppe Peiper gebruikt om door te stoten naar de Maas en Antwerpen tijdens de Slag om de Ardennen. Bij het terugtrekken van de troepen werd hij achtergelaten, samen met nog vijf andere tanks.

Het exemplaar dat hier bewaard is werd na de oorlog van verschroting ten behoeve van de Luikse hoogovens gered. Mevrouw Jenny Geenen-Dewez bood de Amerikanen die dit slagveld opruimden een fles cognac om deze tank hier achter te laten als herinnering aan de gevechten. De tank werd over een korte afstand naar het gemeenteplein gesleept en daar opgesteld. In de jaren 1970 werd de loop door arbeiders van Cockerill gerestaureerd; zij het dat voor het uiteinde van de loop een deel van een 7,5 cm kanon van een Panther-tank werd gebruikt. Dit karwei werd zo nauwgezet uitgevoerd dat de lasnaden voor de leek onzichtbaar zijn

Dit Tankmonument is een oorlogsmonument in La Gleize in de Belgische gemeente Stoumont. Het tankmonument staat aan de Rue de l'Eglise voor het December 44 Museum, tegenover de kerk. De tank is van het type Tiger II en had Obersturmführer Helmut Dollinger als tankcommandant.

Vanwege de mooie herfstkleuren(foto is begin november gemaakt) zet ik hier ook de kleurenversie erbij.
Foto 1
Afbeelding
Camera: Sony A7IV | Lens: Sony 70-200mm F/4 | Sluitertijd: 1/500 | Afstand: 142mm | Diafragma: f/4 | ISO: 200
Bewerkt?: Ja | AI gebruikt?: Nee | Software: Adobe Photoshop

Foto 2
Afbeelding
Foto 3
Afbeelding

Om het verschil tussen de z/w bewerkingen goed te laten zien heb ik een Before/After erbij gezet:
Afbeelding
Afbeelding
Omhoog Profiel Foto's
RGS
Donateur
Contacteer:

Re: King Tiger(1) + 2 keer z/w

Bericht Geplaatst:

Leuk dit stukje geschiedenis Ron :up

Voor mij is bewerking #2 de meest aansprekende omdat de tank er daar mooi uitspringt. Maar de kleurenversie doet het ook goed door de 50 tinten geel/groen/bruin.
Omhoog Profiel Website Foto's
Hermanus
Donateur

Bericht Geplaatst:

Mooi verhaal over deze Tank geschiedenis en ik ga voor F2 die wat meer naturel over komt.
Omhoog Profiel Foto's
Fotosmurf
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Voor mij de kleuren versie.

Vind de fraaie herfstkleuren echt een toevoeging in dit beeld.
Omhoog Profiel Website Foto's
Ab59
Donateur

Bericht Geplaatst:

Mooie opname, voor mij ook de kleurenversie
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Dank voor de reacties, 2 voor z/w en 2 voor kleur. :)
Van Joop wist ik al voor 99% dat ie voor kleur zou kiezen en Richard is juist weer meer fan van z/w, maar ik denk dat ik zelf hier ook voor kleur ga. :D

Ik heb aardig wat foto's gemaakt van de tank, want m'n vrouw ging daar een stukje wandelen met de hond, dus ik had toch niets anders te doen en ook een aantal daarvan uitgezocht en bewerkt, maar eigenlijk is dit de enige die ik het beter vind doen in kleur, hoewel ik z/w ook goed vind passen.

Het viel nog niet helemaal mee om 'm zo op de foto te krijgen, ik wilde geen lucht op de foto, dus alleen de tank met in de achtergrond de herfstkleuren.
Ben dus op een zo groot mogelijke afstand gaan staan en heb toen zover ingezoomd dat de lucht niet op de foto kwam en dat lukte vrij aardig, alleen 1 heel klein hoekje lucht rechtsbovenin moest ik weg klonen naderhand.
Je ziet komt heel veel foto's van deze tank online tegen als je ernaar zoekt, maar ik heb er nog weinig(eigenlijk geen één ;) ) gezien met alleen de beboste heuvels in de achtergrond, er staan altijd wel gebouwen en/of wat lucht op en dat wilde ik hier dus niet.

Zal zo af en toe nog wel een foto van deze Tiger II posten, heb best wel veel verschillende. :)
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Documentaire/Reportage”