Klopt Frans en wanneer je niet attent bent in de M stand heb je snel een overbelichting. Reeds een aantal keren met meervoudige belichting gewerkt om deze reden. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je in beeld hebt, want bij sport of veel beweging wordt dat lastig.
Als ik de camera van m'n dochter gebruik(RX100 V) dan heb ik altijd de zebra-functie aan staan.
Als er dan iets begint te neigen naar overbelichting dan krijg je van die streepjes te zien in je zoeker of op je beeldscherm, op de plek waar het te licht wordt, ik vind die funktie reuze handig om overbelichting te voorkomen.
Wel goed opletten hoe je het instelt, maar als het eenmaal goed staat hoef je er niets meer aan te doen, alleen opletten op de streepjes tijdens het fotograferen.
Ik kan nu niet kijken hoe ik het ingesteld heb bij haar(zit nog in Oostenrijk), maar ik dacht op 100 of zo?
Ron, Ik had hem voor de vakantie op JPEG gezet i.v.m. nabewerken. De computer weer in de buurt nu, dus verder in RAW. Zebra 100+ geeft meer mogelijkheden en deze tip kwam ik samen met die van jou ook op internet tegen. Het is even wennen een ander merk camera, maar uiteindelijk komt het goed.
Allen bedankt voor de reactie !