Ron62 schreef: 12 jul 2026 17:36
en als Rob Olivier dan de foto ziet dan weten we zeer waarschijnlijk ook of ik goed gegokt heb of niet, Rob is wat dieren en vogels betreft net een wandelende encyclopedie.
Ik weet ook veel niet hoor.
Maar dit is inderdaad een Raaf, dat had je goed gegokt. Het rood op de rotsen is mogelijk Rood dooiermos maar dat is een beetje een gokje van mij.
Dit lees ik erover op Google:
Kenmerken van Rood Dooiermos
Uiterlijk: Vormt kleine, stervormige of cirkelvormige rozetjes met een opvallende oranjerode kleur. De kleur wordt veroorzaakt door specifieke pigmenten die het korstmos beschermen tegen felle zon en UV-straling.
Groeiplaats: Prefereert droge, zonnige rotsen en muren. Het groeit bij voorkeur op plekken waar veel vogels zitten, omdat het is aangewezen op een rijke toevoer van voedingsstoffen (zoals stikstof uit vogelpoep).
Verspreiding: Het is een pioniersoort die je zowel in het hooggebergte als in stedelijke gebieden (bijv. op stenen of oude dakpannen) aantreft.
Als je het stukje over de groeiplaats hebt gelezen bestaat er eigenlijk geen twijfel meer.
Maar natuurlijk gefeliciteerd met je TC! En met de mooie foto van een evenzo mooie waarneming!