Mooie opname en felicitaties met de TC selectie Matthijs !
Stukje onderaan eraf ? zo laten ?
Denk dat je een kleinde strook onderaan zou wegsnijden , net onder de plek waar het rechste spoor beter zichtbaar is, de foto nog beter wordt.
Je behoudt dan de invoerende lijn want Maarten heeft hier wel een punt in zijn opmerking.
Eens met Megan, de balans tussen voorgrond en lucht is exact goed. Stuk eraf betekent minder scherpte diepte in deze prachtige opname!
Gefeliciteerd met deze terechte TC
Groet,
Henk
Jeetje wat mooi! Exact vanwege astro-fotografie en de wens om de melkweg vast te leggen heb ik een 12mm lens besteld voor mijn camera die deze week aankomt. Ik kan niet wachten om soortgelijke plaatjes te schieten! Benieuwd, om hoe laat is de foto gemaakt? En op welke datum? Dit ivm hoeveel licht je nog had en wat de stand van de maan was
Wat leuk om weer een TC te krijgen, dank daarvoor!
Ook voor de leuke reacties mijn waardering, een klein reepje van de onderkant afhalen is een goede tip.
@Lein, deze foto is gemaakt op 12 augustus om 23.44u, op het van Burgh Haamstede. De nacht waarop er veel vallende sterren waren te zien. Tot 02.00u op het strand gestaan, en moet zeggen dat rond het tijdstip van deze foto de vallende sterren én de melkweg het beste zichtbaar waren. Zelfs met het blote oog te zien, hoewel de camera aanzienlijk meer details kon waarnemen. Heb je al een app om de melkweg/sterren te kunnen zien/lokaliseren? Ik gebruik Star walk 2 hiervoor.
Houd met je nieuwe 12mm wel rekening met de sluitertijd om onscherpte (vooral in de hoeken) te voorkomen. Succes em we zien je resultaten graag tegemoet!
Matthijs schreef: 15 aug 2026 09:25
Wat leuk om weer een TC te krijgen, dank daarvoor!
Ook voor de leuke reacties mijn waardering, een klein reepje van de onderkant afhalen is een goede tip.
@Lein, deze foto is gemaakt op 12 augustus om 23.44u, op het van Burgh Haamstede. De nacht waarop er veel vallende sterren waren te zien. Tot 02.00u op het strand gestaan, en moet zeggen dat rond het tijdstip van deze foto de vallende sterren én de melkweg het beste zichtbaar waren. Zelfs met het blote oog te zien, hoewel de camera aanzienlijk meer details kon waarnemen. Heb je al een app om de melkweg/sterren te kunnen zien/lokaliseren? Ik gebruik Star walk 2 hiervoor.
Houd met je nieuwe 12mm wel rekening met de sluitertijd om onscherpte (vooral in de hoeken) te voorkomen. Succes em we zien je resultaten graag tegemoet!
Te gek! Ik gebruik Stellarium, is denk ik vergelijkbaar met Star Walk?
Onscherpte in de hoeken is volgens mij altijd een beetje een risico als je geen full frame camera hebt toch? Dat is een beetje de consessie die ik gedaan heb ook budget-technisch, het blijft een hobby natuurlijk. Aangezien ik niet van plan ben de foto's op behangformaat te laten afdrukken of uitvergroten hoop ik dat het te verwaarlozen is dat ik wat kwaliteitsverlies heb in de hoeken door die nieuwe lens. Ik las er nochthans veel goede dingen over online in verschillende reviews.