Hoe dragen jullie je grote (Sony) telelens­ in het veld?

Hier kun je je vragen en tips over opnametechniek kwijt
Plaats reactie
Ine S
Donateur
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw

Hoe dragen jullie je grote (Sony) telelens­ in het veld?

Bericht Geplaatst:

Meer een praktische dan een technische vraag dus graag verplaatsen of verwijderen indien nodig.

Onlangs overgestapt van bridgecamera naar Sony systeemcamera en daarbij kocht ik ook de
Sony 200-600 telelens. Allemaal nieuw voor mij. Volgens voorschrift heb ik de meegeleverde riem bevestigd aan de lens en de camera draagt de lens dus niet. Er werd namelijk uitdrukkelijk gezegd dat dat niet mag.
Ding omgehangen en al aardig wat rondgelopen om te voelen wat het echt doet. Formaat en gewicht zijn prima te doen voor mij en het objectief richten gaat ook best maar die strap/riem zit mij in de weg om snel de functieknop of -wieltjes te bedienen.

Ik heb best wat gelezen over ´sling, neck and shoulderstraps´ maar wijs word ik er niet uit. Heeft iemand een tip voor mij?
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator
Geslacht: Man

Re: Hoe dragen jullie je grote (Sony) telelens­ in het veld?

Bericht Geplaatst:

Ik weet niet of je dit bedoelt, maar ik heb m'n strap bevestigd aan m'n statiefgondel die ik dan zo vastzet dat ie onder de lens zit.
Als ik de statiefgondel vastzet zodat ie bovenop de lens zit dan zit bij mij ook de strap in de weg.
Omhoog Profiel Foto's
Ine S
Donateur
Geslacht: Vrouw

Bericht Geplaatst:

Dank je Ron, over welke strap heb jij het dan en hoe bevestig jij die dan aan de statiefgondel?
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Ik heb een schouderstrap die door iemand zelf gemaakt is, geen merk of zo dus.
Zit bevestigd via zo'n 'koordje' waar je normaal gesproken ook je standaard band mee bevestigd aan je camera....dan heb je er aan weerskanten één.
Omhoog Profiel Foto's
Meksjoef
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ik heb een peak design neck strap (zoiets, https://www.coolblue.nl/share-product/7 ... duct-share)

Deze kan je dan makkelijk wisselen door los te klikken.
Ik gebruik het al jaren met veel plezier en met veel gemak. Lens body, het switched snel en makkelijk.

Je zou de lens met de body moeten kunnen dragen, maar dat vindt ik zelf wat eng. Daarom heb ik dus de strap in sat geval aan mijn lensvoet.
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Hier een (telefoon)fotootje ter verduidelijking:
Afbeelding

Er zitten 2 koordjes/riempjes aan m'n statiefgondel, 1 smalle en een wat bredere.....aan die smalle zit m'n schouderstrap bevestigd, die bredere heeft daar niets mee te maken, die gebruik ik om om m'n pols te doen als ik opnames vlak boven het water maak, met een heel laag standpunt dus, zodat de camera met lens nog ergens aan vast hangt. :D
Maar het gaat er dus eigenlijk om dat je de strap vastmaakt aan de onderkant van je lens, omdat ie anders in de weg zit bij de knoppen bovenop de camera.
Het is dan wel soms wat minder prettig vasthouden aan de onderkant, omdat dan die statiefgondel een beetje in de weg zit, maar dat is beter dan dat je strap in de weg zit bij je knoppen en zo. ;)
Omhoog Profiel Foto's
Meksjoef
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ah dit is degene die ik heb en een ieder kan aanraden!

https://www.coolblue.nl/product/805286/ ... zwart.html

Omhoog Profiel Foto's
Fotosmurf
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Vele merken, vele smaken.
Die van Meksjoef heb ik ook en het snel loskoppelen is wel prettig. Maar het nadeel is dat het om je nek hangt en dat is niet echt prettig met een zware lens.

Zelf gebruik ik de Black Rapid Blackline al jaren voor mijn hoofd camera. Met zware lenzen altijd de riem aan je lens bevestigen. Hangt beter langs je lichaam en er komt minder druk op je sluiting van de camera.

Omhoog Profiel Website Foto's
MarcoEOS
Donateur
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik gebruik ook al vele jaren de Black Rapid Steel strap met mn 100-400 (aan de statiefgondel, uiteraard). Tot volle tevredenheid. Ook na een dag lopen nooit last van mn rug, nek of schouders.
Matthijs
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Goed topic!
Zelf ook aan het zoeken voor een goed systeem, recent iemand met een harnas tegengekomen. Lijkt me een goede optie met veel draagcomfort.
https://www.kamera-express.nl/cotton-ca ... OuEALw_wcB

Ik hoop hem binnenkort ook aan te schaffen en te gebruiken, de ervaringen hiermee worden met jullie gedeeld!
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Donateur

Bericht Geplaatst:

Ine ik heb een vermoeden dat de meeste fotografen die met dit soort lange lenzen werken vooraf ingestelde waarden gebruiken voor iso, sluitertijd en diafragma. Oftewel point and shoot.
Omhoog Profiel Foto's
MarcoEOS
Donateur
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik schiet altijd op diafragmavoorkeur, met (gelimiteerde) auto-ISO. Heb 2 voorgeprogrammeerde custom-instellingen onder m'n C1 en C2 staan: één voor zittende/ zwemmende vogels, en één voor vogels in vlucht.

Hoef in de praktijk dus inderdaad alleen maar mijn scrollwieltje een positie te verdraaien, that's it.
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Frans schreef: 23 sep 2026 14:58 Ine ik heb een vermoeden dat de meeste fotografen die met dit soort lange lenzen werken vooraf ingestelde waarden gebruiken voor iso, sluitertijd en diafragma. Oftewel point and shoot.
Ik niet in ieder geval, hangt helemaal van de (licht)omstandigheden af en of het bewegende of niet bewegende onderwerpen zijn.
Diafragma meest wel op f/6.3, want groter kan niet op 600mm en ik wil meest wel die wat 'zachtere' achtergrond hebben als dat kan en ISO staat meest op automatisch, maar sluitertijd en belichting(ik weet dat ik met de sluitertijd ook de belichting verander, maar ik regel dus de ISO met de belichtingsknop) verander ik nog weleens tijdens het fotograferen.
Omdat het vaak bewegende onderwerpen zijn heb ik meest wel wat instellingen erin staan waarvan ik denk dat dat wel goed is en die verander ik dus tijdens het fotograferen en met wat ik door de zoeker zie.
Omhoog Profiel Foto's
Meksjoef
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ik schiet alles op manueel. Last van die straps/ bevestigingpunten heb ik dan ook niet

@Joop, Je kunt hem ook als schoudertasje dragen, moet alleen zeggen dat ik dit met een grote lens weinig handig vindt.
Omhoog Profiel Foto's
Fotosmurf
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Matthijs schreef: 23 sep 2026 13:33 Zelf ook aan het zoeken voor een goed systeem, recent iemand met een harnas tegengekomen. Lijkt me een goede optie met veel draagcomfort.
Ben erg benieuwd naar je bevindingen Matthijs want ik denk dat het perfect werkt met een 24-70 en een 70-200 maar met grotere lenzen lijkt het mij niet fijn. Maar ik hoor je graag.

Meksjoef schreef: 23 sep 2026 16:02 @Joop, Je kunt hem ook als schoudertasje dragen, moet alleen zeggen dat ik dit met een grote lens weinig handig vindt.
Dat is inderdaad zo dat hij als schouderband minder prettig is en volgens mij komt het doordat de riem aan de korte kant is.

Ik schiet altijd in de M-stand met iso en witbalans op automaat. Sluitertijd en diafragma pas ik aan aan de situatie. Totaal geen last van de riem met het instellen van de camera met de wieltjes.

De link in de klikbutton in mijn vorige reactie werkt nu wel.
Frans
Donateur

Bericht Geplaatst:

Toch nog een vraag hierover Joop.

Je gaat een voetbalwedstrijd fotograferen.
Je ISO staat op automatisch.
Waar heb je de manier van licht meten op ingesteld? Varieer je die ook nog?
Hoe bepaal je welke sluitertijd en diafragmagetal je gaat gebruiken?
En dan bedoel ik met hoe op basis waarvan je die instellingen kiest.
Varieer je de sluitertijd en diafragmagetal nog tijdens de wedstrijd?
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”