Omzetting naar zw: verzadiging geheel naar links. Daarna met levels geschoven en hier en daar wat gespeeld met doordrukken en tegenhouden Als laatste nog met een groot penseel op hardmix op 5% over de hele foto gegaan
Ik zou een zwartwit omzetting nooit met desaturatie doen, maar met de kanalenmixer. Door met de verschillende kanalen te spelen kun je veel meer diepte verkrijgen. Desaturatie levert vaak vrij vlakke plaatjes op, en met doordrukken/tegenhouden gooi je veel informatie weg.
Of je het in RAW of een ander formaat doet maakt niet uit, het resultaat van de omzetting dmv de kanalenmixer is gewoon volledig anders dan met desaturatie. Door de kleurverzadiging op nul te zetten wordt alles gewoon naar een grijswaarde omgezet, waardoor totaal verschillende kleuren een zelfde grijswaarde kunnen krijgen. Daardoor wordt je plaatje vaak vlak en contrastloos.
Met de kanalenmixer kun je een duidelijk onderscheid tussen de verschillende kleurtonen behouden, waardoor je meer diepte en minder afvlakking krijgt.
Ik vind het een mooie omzetting naar zwart wit, of in dit geval wit en grijstinten, maar dat hoort bij high key. Ik vind het mooi hoe haar blik versterkt wordt door je zwart-wit bewerking. Dus wat mij betreft, een zeer geslaagde foto!
De tweede foto vind ik ook mooi en zelfs mooier dan de eerder geplaatste zwart/wit versie. Fijne belichting, mooie kleuren. Jammer alleen van het haartje door haar oog en die hand onder haar kin.
Ik vind de desaturate bij de eerste foto wel goed passen, omdat het daardoor een zachte foto wordt. Maar ik zou van boven echt een stuk eraf halen. Te veel hoofdruimte dat niet gebruikt wordt, naar mijn idee.
Tweede foto is ook mooi, jammer dat de reflectie van het licht uit de ramen net iets te groot zijn. Verder vind ik het een prachtig opname.