Opzich is het gelukt zoals ik wilde/hoopte alleen vraag ik me af of er iets te doen is aan de felheid van lantaarnpalen, deze zijn vrij storend en als ik een lagere ISO instrel is het iets minder maar is de rest van de foto TE donker.
avond/nacht foto's..... tips?
- fotodennis
- Lid

- Bezwaar bewerken: Nee
- Geslacht: Man
Ik heb zojuist met mijn camera avond-foto's gemaakt aangezien ik van plan om dit meer in de toekomst te doen. (lange sluitertijd etc.)
Opzich is het gelukt zoals ik wilde/hoopte alleen vraag ik me af of er iets te doen is aan de felheid van lantaarnpalen, deze zijn vrij storend en als ik een lagere ISO instrel is het iets minder maar is de rest van de foto TE donker.
- Cor Buitendijk
- Lid

- Contacteer:
Mijn ervaring is in ieder geval geen filter of zoiets gebruiken.
- fotodennis
- Lid

okay, al zal dat niet meevallen van nachtelijke stadsfoto's.
Dus onerstaand voorbeeld (via google) is niet te voorkomen middels foto/bewerkingstechniek?

Dus wel lantaarnpalen maar niet zo fel als hier!!!!!
Dus onerstaand voorbeeld (via google) is niet te voorkomen middels foto/bewerkingstechniek?

Dus wel lantaarnpalen maar niet zo fel als hier!!!!!
De stervorming krijg je door het geknepen diafragma. En dat krijg je door de lange sluitertijd. Een ND-filter zou uitkomst kunnen bieden om toch lange sluitertijden te houden met een open diafragma.
ISO niet omhoog gooien, door al het donker zul je erg snel ruis krijgen
ISO niet omhoog gooien, door al het donker zul je erg snel ruis krijgen
- mido
- Lid

- Geslacht: Vrouw
- Contacteer:
De tips die ik heb gekregen in een workshop voor avondfotografie was om te beginnen altijd op lage iso schieten, iso100, dit voorkomt ruis.
Haal ook altijd je uv filter van je camera, ik heb er eens mee getest en idd de kans is groter op groene vlekken op je foto die je soms niet op de camera ziet, maar eenmaal thuis op de computer wel...zonnekap maakt niets uit, kan in sommige gevallen juist wel helpen dus die kan er op blijven.
Gebruik uiteraard statief, maar ook de zelfontspanner voor zo scherp mogelijke foto's.
Maak gebruik van + en - knop (weet even niet meer hoe die functie genoemd wordt).
De sterretjes komen door een klein diafragma, bij groter diafragma vormen er geen sterren.
Dat waren de tips die ik heb geleerd.
Wat betreft de felle sterren lichten ontkom je niet helemaal aan bij een groot diafragma, het zou mss wat minder hard kunnen als in deze foto, maar zover ik ben gekomen weet ik niet beter dan dat lantaarn lichten altijd zeer aanwezig zullen zijn in de foto.
Haal ook altijd je uv filter van je camera, ik heb er eens mee getest en idd de kans is groter op groene vlekken op je foto die je soms niet op de camera ziet, maar eenmaal thuis op de computer wel...zonnekap maakt niets uit, kan in sommige gevallen juist wel helpen dus die kan er op blijven.
Gebruik uiteraard statief, maar ook de zelfontspanner voor zo scherp mogelijke foto's.
Maak gebruik van + en - knop (weet even niet meer hoe die functie genoemd wordt).
De sterretjes komen door een klein diafragma, bij groter diafragma vormen er geen sterren.
Dat waren de tips die ik heb geleerd.
Wat betreft de felle sterren lichten ontkom je niet helemaal aan bij een groot diafragma, het zou mss wat minder hard kunnen als in deze foto, maar zover ik ben gekomen weet ik niet beter dan dat lantaarn lichten altijd zeer aanwezig zullen zijn in de foto.
Laatst gewijzigd door mido op 10 jan 2010 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henry
- Lid

Kijk eens hier:
https://www.nightphotographer.com/gallery_frameset.htm
https://www.fotoapparatuur.nl/Artikelen ... afie/2755/
https://www.lostamerica.com/
https://www.hoursofdarkness.com/
Zoals je kunt zien mijden de nachtfotografen dus lichtbronnen...
https://www.nightphotographer.com/gallery_frameset.htm
https://www.fotoapparatuur.nl/Artikelen ... afie/2755/
https://www.lostamerica.com/
https://www.hoursofdarkness.com/
Zoals je kunt zien mijden de nachtfotografen dus lichtbronnen...
- fotodennis
- Lid

bedankt voor de tips.
Je hebt over het algemeen bij nachtelijke stadsfoto's vaak "last" van lantaarnpalen maar een zeer simpele en ook logische oplossing is natuurlijk het voorkomen van lantaarnlicht in de voorgrond.
Je hebt over het algemeen bij nachtelijke stadsfoto's vaak "last" van lantaarnpalen maar een zeer simpele en ook logische oplossing is natuurlijk het voorkomen van lantaarnlicht in de voorgrond.
- Martinvh
- Lid

- Contacteer:
Lampen die frontaal in beeld komen ga je idd niet altijd voorkomen echter geven die 9/10 keer niet de flair in beeld. De lampen die van schuin boven/onder in je lens schijnen zijn hiervan vaak de boosdoeners. Probeer dus deze lampen te " flaggen " ofwel hou iets tussen de schuin invallende lamp en de lens ( pet, karton,.. etc etc ). Normaal gesproken zorgt je zonnekap hier ook voor, maar doordat je in alle donkerte fotografeert valt er vaak nog net buiten de zonnekap nog wat licht schuin in je lens.
verder zijn denk ik alle tips al genoemd, suc6
verder zijn denk ik alle tips al genoemd, suc6
-
paboer
- Lid

- Contacteer:
Ehhmmm veel is al gezecht en heb nu niet veel tijd om te reageren maar toch even ....
Kijk uit voor lantaarnpalen bij jezelf in de buurt, een lantaarnpaal op de foto kan wel maar naast je / achter je / schuin boven je.
Als er toch een lantaarnpaal in de buurt is zonnekap proberen. Iso zo laag mogelijk.
Watvoor fotografeer je ?? En zou je een voorbeeld kunnen geven.
Kijk uit voor lantaarnpalen bij jezelf in de buurt, een lantaarnpaal op de foto kan wel maar naast je / achter je / schuin boven je.
Als er toch een lantaarnpaal in de buurt is zonnekap proberen. Iso zo laag mogelijk.
Watvoor fotografeer je ?? En zou je een voorbeeld kunnen geven.
-
polariteit
- Lid

- Contacteer:
Ik wil even meeliften in dit topic (geen idee of dat gewenst is op dit forum, zo niet dan stel ik zelf de vraag wel in een nieuw topic). Zelf erger ik me ook wel eens aan die sterren rond lichtbronnen. nu lees ik hier dat het erger wordt naarmate je diafragma groter is.
Als ik het goed begrijp, moet je dus een laag diafragma getal gebruiken om zo min mogelijk last te hebben van deze sterren? Ik weet het namelijk nooit precies hoe het nou zit met hoog/laag diafragma enzo
Als ik het goed begrijp, moet je dus een laag diafragma getal gebruiken om zo min mogelijk last te hebben van deze sterren? Ik weet het namelijk nooit precies hoe het nou zit met hoog/laag diafragma enzo
- Mendel
- Lid

- Contacteer:
Sterren die je ziet, komen door het diafragma inderdaad. Een groot diafragma f2.8 laat weinig sterren/stralen zien, een klein diafragma f22 laat dan weer meer steren/stralen zien 
-
polariteit
- Lid

- Contacteer:
ok, dank je voor de info.
Ik ga zeker eens de hiervoor genoemde tip van het ND filter proberen. vooral foto's van enige afstand schiet ik liever met wat hoger diafragma dan bijv. 2.8
Ben benieuwd of het gaat helpen.
Ik ga zeker eens de hiervoor genoemde tip van het ND filter proberen. vooral foto's van enige afstand schiet ik liever met wat hoger diafragma dan bijv. 2.8
Ben benieuwd of het gaat helpen.
-
polariteit
- Lid

- Contacteer:
Bestaan die plekken in Nederland?Henry schreef:Geen lantaarnpalen in beeld
Laat de maan je enige lichtbron zijn. Krijg je schitterende foto's van.
Ja, maar je moet wel heeeeeel goed zoeken en een beetje mazzel hebben.
Maar echt weidse overizchten moet je dan ook niet willen maken
Maar echt weidse overizchten moet je dan ook niet willen maken