Nagtie schreef:... 1/60ste is te kort dus naar 1/300 en je Fgetal omhoog naar ca. F8 ...
Daarvoor is het van belang om je tijdstip uit te kiezen. In de winter eigenlijk alleen midden op de dag, want dan is er genoeg 15.00 is nu vaak al te laat. In de zomer is er meer licht en zul je zien dat het makkelijker gaat.
Door je diafragma te verhogen (het voorstel van Nagtie) maak je het jezelf weer (onnodig) moeilijk. Een hogere f-waarde vraagt om een nog hogere iso-waarde (tenminste, als je bewegingsonscherpte wilt voorkomen).
Al met al: iso waarde omhoog naar bijvoorbeeld iso400 of iso800 en diafragma laten staan op f/4.5 Je zult zien dat je dan bij eenzelfde lichtsituatie scherpe foto's kunt maken.
Ik sluit me aan bij de mening van Nagtie om niet te laat op de dag de foto's te maken. De hoeveelheid licht neemt namelijk na het middaguur best wel snel af.
enne... een statief mag je van mij kopen. Is altijd handig om te hebben, maar als je niet begrijpt waarom deze foto's onscherp tonen, zul je zometeen ook tegen een situatie aanlopen waarbij een foto gemaakt vanaf een statief toch onscherp toont. De vraag die ik dan aan je heb is: Wat dan?