Mijn vriendin en zusje zijn al hevig bevangen met het fotografeer virus en na mijn vakantie in Zweden ben ik ook om. Ik heb al redelijk wat gefotografeerd met de camera van mijn vriendin maar wil nu toch wel erg graag mijn eigen. Ik zit te denken aan een Canon 500d. Nu heb ik alleen een klein vraagje, waar ik naar speuren op Google toch niet echt een antwoord op heb gevonden wat ik geheel snap als "leek".
Is het "verstandiger" om een 18-55mm en een 55-200mm lens te kopen, of een 18-200mm?
Natuurlijk is het heerlijk dat je niet tussen de 2 lenzen hoeft te wisselen omdat het bereik van deze twee lenzen wordt gecombineerd in de 18-200 als ik het goed begrijp? (Please correct me if I'm wrong).
Echter, is er sprake van kwaliteitsverlies/vervorming in de low-range/high-range van de 18-200 t.o.v. van de 2 individuele lenzen? Hiermee bedoel ik dus: Maakt de 18-55mm betere foto's als je hem zeg maar op 25mm hebt dan de 18-200? En dit geldt ook voor bijvoorbeeld 180mm (55-200 vs 18-200).
Mocht dat zo zijn, is het dan verstandiger de 2 individuele lenzen te kopen en het wisselen maar op de koop toe te nemen? Ik hoop dat jullie me hier iets meer duidelijkheid over kunnen geven.
Alvast bedankt.
Ps. Vergeef me voor mijn misschien incorrecte terminologie, maar iedereen moet ergens beginnen