Herfsttijloos

Bloemen, planten e.d.
Plaats reactie
flipjetiel44
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Herfsttijloos

Bericht Geplaatst:

Afgelopen zaterdag bij kasteel Neerijnen deze bloemen gefotografeerd. hoewel van #1 ben ik niet zeker dat dit ook herfsttijloos is :blush

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ebbot
Lid
Lid

Herfsttijloos

Bericht Geplaatst:

Ok, poging 2 om een reactie te geven; bij de vorige kreeg ik een MySQL error en verloor ik mijn lange reactie. :S

Herfsttijloos

De herfsttijloos (Colchicum autumnale, synoniem: Colchicum multiflorum), is een plant uit de herfsttijloosfamilie (Colchicaceae). De soort stamt oorspronkelijk uit West-Azië en het Middellandse Zeegebied, maar komt nu met uitzondering van het Noorden, in geheel Europa voor. De plant komt vooral voor in bossen, langs duinpaden en in vochtige weilanden. In Nederland is de soort zeldzaam in het wild en gaat achteruit: de soort staat op de Nederlandse Rode lijst en is in Nederland ook wettelijk beschermd.

De Nederlandse naam zou slaan op het nog geen bladeren hebben bij de bloei. De plant is zeer giftig en mag dan ook niet door dieren gegeten worden. Het is een bolgewas dat lijkt op krokussen. De plant bloeit in de herfst, maar de bladeren en vruchten komen pas in het voorjaar tevoorschijn. Het is een zogenaamde droogbloeier. Dat wil zeggen dat de bol geen water opneemt en geen wortels en bladeren vormt tijdens de bloei.

De bloem heeft drie stijlen en zes meeldraden en onderscheidt zich op deze wijze van de krokus. De stempels zijn gebogen en lopen af op de stijlen. Drie meeldraden zijn hoger geplaatst dan de drie andere[1].

De meest gekweekte herfsttijloos is de oosterse soort Colchicum byzantinum, die veel meer en grotere bloemen heeft.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Herfsttijloos
Ik blijf erbij: wat een geweldig leerzaam forum is dit. :yes
Er gaat geen dag voorbij or ik zoek weer iets op bij Wikipedia of Google of ik kan het gewoon hier op het forum lezen.

Maargoed, :ontopic
Bij alle foto's valt mij op dat de scherpte er niet goed inzit en dat de achtergronden erg onrustig zijn.
De laatste foto heb ik wat nader bestudeerd en als de DoF wat breder zou zijn, was deze de beste geweest.
Ik keek ook even naar je exif-data van die foto:
Model = NIKON D300
Exposure Time = 1/160"
F Number = F6.3
ISO Speed Ratings = 400
Exposure Bias Value = -0.33EV
Flash = Off
Focal Length = 75mm

Vooral door de laatste waarde snap ik waarom ik zoveel ruis zie: het is een enorme crop?
redone51
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw

Re: Herfsttijloos

Bericht Geplaatst:

@ Ebbot, waar zie je dat aan dat het een crop is?
Handig al die uitleg. Ben blij dat ik zie dat ze zo giftig zijn, want een buurman vroeg of ik een stel van deze bollen wilde hebben.
Niet dus! met al mijn loslopend vee.
Christiaan
Lid
Lid
Contacteer:

Re:

Bericht Geplaatst:

Ebbot schreef:Vooral door de laatste waarde snap ik waarom ik zoveel ruis zie: het is een enorme crop?

Ook het eerste wat mij opviel :blush
Qua scherpte zijn je foto's wel erg goed :)
Ebbot
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

redone51 schreef:@ Ebbot, waar zie je dat aan dat het een crop is?
75mm is niet echt een zoom-instelling.
En de DOF is te groot om het als macro te identificeren.
Maar toch is het onderwerp vol in beeld.
En ik zie best veel ruis. Op Iso 400 met die camera hoor je dat niet echt te hebben.
Maar meestal als je flink cropt, dan komt de sensor-resolutie daarin parten spelen.
redone51
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw

Bericht Geplaatst:

Oké Ebbot, weer wat geleerd. Als ik het nu ook nog maar allemaal kan onthouden. :D
flipjetiel44
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Het was inderdaad een redelijke uitvergroting, zie origineel dat ik hierbij voeg.
Probleem met mijn 28-105mm is dat mijn macroknopje vastzit en ik dus maar tot 50 cm nabij kan komen. En ik heb niet het geld voor over om dat te laten repareren bij Nikon voor 200-300 euro.
trouwens op 1 of andere manier leest de software 75mm terwijl de lens op 105mm stond.

Afbeelding

flipje
thijs broekkamp
Lid
Lid
Contacteer:

Herfsttijloos

Bericht Geplaatst:

Mooi hoor, maar ik zou volgende keer een wat lager standpunt innemen, krijg je ook een minder drukke achtergrond.
Plaats reactie

Terug naar “Flora”