Ebbot, even serieus. Zelf je sensor schoonmaken stelt helemaal niks voor.
1. Zorg dat je een schoonmaaksetje in huis hebt. Als je kosten wilt besparen, neem dan een nat schoonmaaksetje (en niet daarnaast nog eens een droog schoonmaaksetje).
2. Zorg dat de accu van je camera volledig opgeladen is. Sommige modellen verhinderen dat de spiegel kan opklappen als de accu te leeg is.
3. Lees de gebruiksaanwijzing goed door van de camera (hoe stel je deze in als je de sensor wilt schoonmaken)
4. Kijk van te voren een filmpje op Youtube (er zijn er vele) over het schoonmaken van de sensor.
5. Aan de slag er mee

Ik heb de sensor van mijn eerste DSLR (D80) schoongemaakt met een scotch plakbandje. Helaas bleven er wat lijmresten achter. Rustig blijven is dan het beste advies. Vervolgens deze lijmresten met nieuwe scotch tape verwijderd. Goedkoper kan bijna niet. Toen ik een duurdere body aanschafte vond ik eigenlijk wel dat ik ook wel zo'n nat schoonmaaksetje moest kopen. Voor mij nu dus (even) geen scotch tape meer

Tot slot: "de handel" heeft er geen baat bij om jou gerust te stellen. Hoe meer mensen zijn bang weten te maken, hoe meer zij immers verdienen...