Canon inruilen voor Nikon

Plaats reactie
CGF
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Bericht Geplaatst:

Ik weet zeker dat een reactie van een Nikon liefhebber komt van "meteen doen! :up "
Maar ik heb nu een Canon 50D. Mooie en fijne camera.
Maar wat ik op youtube heb gezien is dat je met een Nikon een setje SB-900 flitsers kunt aansturen via je camera. Zelfs de instellingen kan je aanpassen via je menu.
Dat heb ik dus niet, maar dat lijkt me erg makkelijk.
Nu heb ik wel recievers e.d. dus ik kan ze wel laten flitsen op afstand alleen moet ik steeds elke flitser afzonderlijk instellen.
Graag zou ik wel een reactie hierop willen hebben.

En stel dat ik overstap naar Nikon, op welke type camera zit dit remote systeem en welke komt het dichtst bij de 50D in de buurt. (of tegenwoordig 60D)
Omhoog Profiel Foto's
rbfoto
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Dag medeharderwijker, de nikon d7000 is de juiste keus. De d300s is ook een mogelijkheid. Enige grote verschil zit hem in het aantal pixels en een verbeterde filmfunctie geloof ik.
Omhoog Profiel Website Foto's
wil53
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Contacteer:

Re: Canon inruilen voor Nikon

Bericht Geplaatst:

Goed van je dat je je verkeerde keuze nog recht gaat zetten :rof
bebogard
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

:up heel goed
Henry
Donateur

Bericht Geplaatst:

Van de D7000 weet ik het niet (omdat het een nieuw model is en ik de specs daarvan niet uit mijn hoofd ken), maar de D300 kan inderdaad via het menu de SB900 aansturen :)
Ik heb twee SB800's en maak daar van tijd tot tijd dankbaar gebruik van.
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Donateur

Bericht Geplaatst:

heet nikon creatief verlichtingssysteem --> google

is ditnde enige reden dat je over wilt?
Omhoog Profiel Foto's
Martinvh
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

CLS is idd een fijn en goed systeem van Nikon, en ook vaak de reden dat vele strobist fotografen voor Nikon gaan ( en ik ook :D )

Echter ik zou liegen als ik zeg dat enkel dat een goede reden is om over te stappen.
tegenwoordig komen er steeds meer triggersetjes uit welke TTL ondersteunen en waarbij je ook gewoon kunt plussen en minnen,.. dus instellen op afstand.

Deze bovenstaande setjes zij natuurlijk vele maten goedkoper dan wanneer je een hoop glaswerk moet gaan vervangen.

Al met al snap ik je keuze, maar indien je veel canon glaswerk hebt zou ik eerder voor de keuze gaan om één vd nieuwe TTL triggersetjes te kopen(en dat uit de mond van een Nikonian :D :D)
FrozenTimes
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

De Phottix Strato geeft ook TTL door en kost zo'n 64 euro voor een trigger met receiver en 40 euro voor een losse receiver. Misschien een optie?
Omhoog Profiel Foto's
jeroentje
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

CGF schreef:En stel dat ik overstap naar Nikon, op welke type camera zit dit remote systeem en welke komt het dichtst bij de 50D in de buurt. (of tegenwoordig 60D)
Een 7D stuurt ook flitsers aan, met behoud van TTL en groepen (werk er in de praktijk niet mee, maar wel eens mee 'gekloot')
Zou ook nog een optie zijn.
Hoewel het CLS van Nikon nog steeds iets is waar Canon veel van kan leren
Omhoog Profiel Foto's
Reko
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Wat jeroen al aan geeft....

Uit de productomschrijving:

Geïntegreerde Speedlite Transmitter
EOS 7D kan meerdere Speedlites bedienen zonder een ST-E2 of 580EX II.

Weet ook niet hoe het werkt, maar scheelt wellicht wat andere spullen vervangen.
Peterr
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

klopt, ik zou deze stap terug (van Canon naar Nikon) nooit doen :rof
jeroenk
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Wat voor objectieven heb je nu van Canon?

Kijk...een overstap naar Nikon is natuurlijk altijd goed :D Maar om enkel voor CLS over te stappen op Nikon...kan een duur geintje worden.
Omhoog Profiel Foto's
CGF
Lid
Lid

Re:

Bericht Geplaatst:

jeroenk schreef:Wat voor objectieven heb je nu van Canon?

Kijk...een overstap naar Nikon is natuurlijk altijd goed :D Maar om enkel voor CLS over te stappen op Nikon...kan een duur geintje worden.
Nu heb ik een 24-105 f4/L een 50mm 1.4 een sigma 10-20 en een sigma 18-250.
Daarnaast nog een metz 48 mecablitz.

Er zijn fotowinkels die aan inruil doen. Dan zal ik wat bij moeten leggen. Dat is niet anders.
Omhoog Profiel Foto's
jeroenk
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Is nog niet wereldschokkend om over te stappen inderdaad. Bedenk echter wel of je om de goede redenen overstapt...overstappen blijft duur inderdaad.

Overigens, komend vanaf een 50D zou ik bij Nikon voor een D300(s) gaan.

Inruilen via de winkel zou ik ook niet snel doen, dan beter particulier verkopen.
Omhoog Profiel Foto's
Niels
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

ow ow dit wordt echt gevaarlijk!!

Als canon gebruikers over gaan stappen naar Nikon is het einde zoek!!

Ik zou het me goed afvragen, je zult je objectieven ook moet vervangen. heb je L glas of Sigma en Tamron equivalenten hiervan dan moet je rekenen op een verlies van 20% goedkopere objectieven soms wel 50%.

Als de 7D het ook heeft is het altijd goedkoper bij canon te blijven, daarnaast heeft Canon volgens mij wel een transmitter die ook Ettl nog ondersteund.
Omhoog Profiel Foto's
duckie
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ja de 7D heeft dat en werkt met ETTL II en dat is allemaal aan te sturen vanaf de body.
Omhoog Profiel Foto's
Wolves fotografie
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik denk dat er zeker redenen zijn om over te stappen van Canon naar Nikon. En idd het flitsverhaal is één van die redenen. Wanneer het echter jouw enige reden is, dan lijkt het mij een onverstandige keus. Je lenzen je flitser en je body zul je allemaal moeten zien te verkopen (dat moet je niet via de winkel doen, maar gewoon op Marktplaats o.i.d., want dan krijg jij het eindbedrag wat ze anders in de winkel krijgen en waarvan ze jou natuurlijk niet alles geven, want de winkel wil er natuurlijk zelf ook winst op maken). Het is tweedehands, dus daardoor krijg je er al een stuk minder voor dan wat je er zelf voor betaald heb. Wanneer je dan nieuw wil kopen heb je dus al het prijsverschil tussen tweedehands en nieuw. Buiten dat verschil ga je ook nog te maken krijgen met het prijsverschil tussen Canon en Nikon. Nikon is toch net iets duurder dan Canon. Mij lijkt een goede triggerset de goedkoopste oplossing. De meest bekende TTL-setjes zijn van Pocket Wizard, maar er worden momenteel door meer merken TLL-setjes aangeboden. Ik weet alleen van PW dat de kwaliteit erg goed is (overigens (nog) niet uit eigen ervaring, maar wel van collega's). Misschien dat er al iemand is met ervaring met één van de andere (goedkopere) merken.
Henry
Donateur

Bericht Geplaatst:

Als CLS de enige reden is, dan zou ik er ook nog een keertje over slapen.
Als je ook een mooie groothoek (zoom of prime) wilt hebben, dan zou dit nog een reden kunnen zijn.
V.w.b. de overige specificaties ontlopen Canon en Nikon elkaar niet zoveel.
Het lenzen aanbod van Canon is iets groter. Aan de andere kant, als je weet wat je wilt hebben, is dit ook niet zo interessant.
Als je naar de kwaliteit van de lenzen kijkt, dan zit daar nauwelijks verschil in.
Zoals Wolves fotografie al heeft aangegeven, zijn de Nikon spulletjes in het algemeen net ietsje duurder dan de Canon spulletjes.

Ik vind het moeilijk om te zeggen of je hier nu goed aan doet of niet. Net als bij auto's zit er in de fotobranche een hoop emotie. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn third party lens (jawel, ik had er 1) na twee jaar "er tegen aan te hikken" uiteindelijk ingeruild (via Marktplaats) voor een eigen-merk lens. Voelde voor mij uiteindelijk veel beter. Maakt ik met de eigen-merk lens nu veel mooiere foto's? Als je gaat pixel peepen dan zie je wel kleine verschillen (denk aan CA), maar ook weer niet zoveel dat dit het verschil in geld rechtvaardigt...

Een triggersetje is de goedkoopste oplossing, maar als je al emotioneel afscheid hebt genomen van Canon, kan ik je alleen maar begroeten in de Nikon-gemeenschap. Een D300s is een goede camera, de nieuwe D7000 ook. Ik verwacht trouwens binnenkort de opvolger van de D300s. De geruchten hierover spelen al weer bijna 1 jaar. Na de komst van de D7000 als opvolger voor de D90, kunnen we denk ik / hoop ik dit jaar uitzien naar de opvolger van de D300s. Zal wel in het eerste jaar flink te hoog in de markt worden gezet, maar als je geen haast hebt... Ook zal door de komst van de opvolger de D300s nog wel ietsje goedkoper worden. :)
Omhoog Profiel Foto's
Dave
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Topic krijgt de nominatie voor de beste titel ooit !

of dit voor jou ook een verstandige overstap is weet ik niet.
Omhoog Profiel Foto's
FrozenTimes
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Dave schreef:Topic krijgt de nominatie voor de beste titel ooit !

of dit voor jou ook een verstandige overstap is weet ik niet.
Omdat het lachwekkend is bedoel je??? :D
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Camera's, lenzen en toebehoren”