Deze foto heb ik afgelopen donderdag 10 maart gemaakt. Het is een ranonkel die ik nacht gespoten heb met de plantenspuit. Het licht viel er mooi op en ik heb getracht hier te spelen met de scherptediepte.
Dit is mijn allereerste foto hier op Photodrome en ik zou heel graag horen wat jullie er van vinden. Schroom zeker niet om kritiek te geven, want daar kan ik alleen maar weer veel van leren.
Lichtval is erg mooi op de drupples, alsmede de kleuren en de goede scherptediepte. Jammer edoch dat je de scherptediepte centraal in deze plaat legt.
Zou de de scherptediepte meer in de linkeronderhoek hebben gelegen, had je een wat spannendere opbouw, en het verdwijnenn van de flinke aanloop van scherptediepte aan de onderzijde zou meer rust brengen denk ik
Hoe kan het dan dat ik met mijn f11 die beperkte scherptediepte heb...?? Komt dat door de sluitertijd of heb er dan toch nog te dicht op gezeten....zoals eerder gezegd ben ik heel blij met jullie kritieken en wil ik graag zo veel mogelijk leren...dus als jullie me kunnen vertellen hoe ik het in de toekomst beter kan doen, dan heeeeeel graag...
Je bent ook erg dichtbij en dan is de DOF niet meer in meters maar in cm of vaak nog minder uit te drukken!! Maar F11 zou voldoende moeten zijn! Hoe heb je gefocussed? Met alleen het middenspotje?
Erg mooi plaatje. Om wat meer van het geheel to focussen, zou je ook focus stacking kunnen proberen, d.w.z. je neemt een aantal fotos waar je steeds de focus op een andere plek legt, en vervolgens plak je die fotos softwarematig over elkaar heen (kan bijv. met Photoshop). Dat kan soms hele mooie effecten opleveren...
Volgens Dof berekening zou de Dof - obv je exif - bij f/11 0,38cm zijn.
Zou alleen willen snappen wat volgens Jo de relatie met 't middelste af-punt zou kunnen zijn? Of je een of meer af-punten gebruikt, maakt toch niks uit voor de DoF? Of is er nog een mystieke relatie?
Prachtig onderwerp, zo'n ranonkel!
Laatst gewijzigd door __Erik__ op 14 mar 2011 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
M.i. niet voor de DOF wel voor het focuspunt! En dat kan wel eens van wezenlijk belang zijn. Misschien komt in voorkomende gevallen het focuspunt bij een meerpunts-AF-meting op de voor jou "verkeerde" plek te liggen! Persoonlijk gebruik ik enkel het middenspotje om te focussen
@Erik: Ik had idd het topic nog niet opnieuw bekeken! Bedankt voor je "herinnering"!
[quote="Jo"]M.i. niet voor de DOF wel voor het focuspunt! En dat kan wel eens van wezenlijk belang zijn. Misschien komt in voorkomende gevallen het focuspunt bij een meerpunts-AF-meting op de voor jou "verkeerde" plek te liggen! Persoonlijk gebruik ik enkel het middenspotje om te focussen
Dan begrijp ik het weer/nog, ik dacht omdat het over de DOF ging je bedoelde dat het focuspunt iets met de DOF te maken zou hebben