Nu kan ik tweedehands voor een aantrekkelijke prijs de Sigma 105 f2.8 EX DG macro aankomen. Minder lichtsterk en een langere brandpuntafstand, maar ook bruikbaar voor portret. Verschil in lichtsterkte wordt echter beperkter vergeleken mijn 24-105 f4.0. Zeker gezien de afweigheid van een Optical Stabilization (OS) bij de Sigma. En de nieuwe versie met OS (Sigma 105 f2.8 EX DG OS HSM) gaat buiten mijn budget.
Een voor mij belangrijk voordeel van de Sigma 105 f2.8 EX DG is echter dat het ook een goed macro 1:1 objectief is. Graag houd ik me meer met dit soort fotografie bezig.
Nu redeneer ik dat ik wat betreft een lichtgevoeligere portretlens weinig opschiet met de Sigma 105 f2.8 EX DG macro. De meerwaarde zou dan de macro-functie zijn. Voor een lichtgevoelige portretlens zou ik beter uit zijn met de Canon 50 f1.8 II.
Klopt deze redenering een beetje?
Overigens vraag ik mij af of enkele voorbeeldfoto's op de site van Sigma daadwerkelijk van de Sigma 105 f2.8 EX DG afkomstig zijn (zonder tussenringen of macrolenzen). Het gaat dan om de macro-opname van een wesp en kameleon (onder het filmpje):
http://www.sigmaphoto.com/shop/105mm-f2 ... acro-sigma
Heeft iemand hier meer zicht op?