Denk dat het objectief voor goede nachtfotografie niet de grootste factor is, een goede statief lijkt mij het belangrijker, en een sensor die zuiver blijft bij langere sluitertijden
Zelfs een oud MF objectief zal volstaan omdat je AF erg weinig doet in het donker. Of je moet met een zaklamp eerst ergens opschijnen, maar dan moet het ook maar net relatief dichtbij onderwerpen betreffen. Zet in ieder geval je ISO zo laag mogelijk, je camera op een stevig statief en de ruis onderdrukker in de camera uit. Dat bevalt mij het beste.
Voor de RAW bestanden maakt dat niet uit en op de JPEG's kost het alleen maar veel tijd voordat je de volgende keer af kunt drukken.
Eventuele ruis door erg lange sluitertijden wip je er in de nabewerking zo uit.
Dat bedoel ik. De camera doet net zolang over de nabewerking van de ruis als de opname zelf. Met kans op detailverlies. Met een programma dat ruis sotwarematig verwijderd kan je meer sturen, ook plaatselijk al ben ik daar zelf nog niet goed in. Ik gebruik zelf nooit jpeg overigens.
ISO zo laag mogelijk, Diafragma gemiddeld zou ik zeggen; dus ongeveer F8. Ga je nog kleiner(groter getal) dan krijg je mooie sterren in de straatverlichting te zien. Succes. Zorg dat je statief stabiel staat, vooral bij wind. Gebruik een draadontspanner of de timer om bewegingsonscherpte te voorkomen.