Dit advies houdt inderdaad helemaal geen rekening met je persoonlijke situatie en de wijze waarop JIJ de portretten wilt maken. Zo heb ik een zwager (die een aantal jaren beroeps is geweest) en die schiet alles met een flinke groothoeklens. Hij heeft niks met telelenzen en "portretlenzen"; hij maakt zijn eigen beelden. Dit geldt eigenlijk ook voor een ieder die hier op dit (of een ander forum) om een advies vraagt. De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: Hoe wil IK mijn foto's maken? Welke beelden wil IK maken. De ruimte speelt wel een rol, maar in mijn ogen een ondergeschikte rol. Je laat immers toch niet je foto's afhangen van de situatie zoals jij die toevallig aantreft? (Straatfotografie is wellicht de regel op de uitzondering).
Als je in een babykamer van 2x3 meter (hoogte 2,20 meter) een foto van bovenaf gaat maken van een baby, dan moet je inderdaad niet met je 70-200mm f/2.8 lens aankomen zetten. Lijkt me logisch. Als je een grotere ruimte tot je beschikking hebt en je maakt de foto van opzij / voor, dan kun je wel degelijk met je 70-200mm aankomen. Een 70-200mm om een groep mensen "ten volle uit" in een woonkamer te fotograferen zal ook niet lukken, een 50mm is dan waarschijnlijk ook niet voldoende... Wat ik maar wil zeggen, als je met een voor een specifieke situatie een maatadvies wil hebben, dan zul je die situatie ook in detail moeten beschrijven. Je kunt je vervolgens afvragen wat je vervolgens dan met dat advies doet. Ga je daadwerkelijk alle apparatuur (flitsers, softboxen, paraplu's, triggerset en lens) aanschaffen?
M.b.t. de groothoekvervorming bij je voorbeeldfoto's: ik dacht dat Wendy in het verleden wel eens vergelijkbare portretfoto's heeft gemaakt met verschillende lenzen. Wellicht zoekt zij die voorbeeldfoto's nog even op om hieronder te plaatsen, anders zul je ze zelf even op dit forum moeten zoeken. Daar was wel degelijk de groothoekvervorming zichtbaar. Ook nog met een 50mm lens... De vraag die je weer voor jezelf moet stellen is of JIJ dit nou zo vreselijk belangrijk vind, of dat dit dus juist jouw portretfoto's zo kenmerkend (gaat) maakt (maken).