Ik wil een pc aanschaffen welke ik puur gebruik voor fotobewerking. Ik bewerk mijn foto's met Capture NX2 (RAW naar jpeg) en vervolgens eventueel met GIMP (bijsnijden en eventuele "speciale bewerkingen").
Mijn eigen conclusie was...
- Ik heb niets aan een 4, 6 of 8 core. Beter één (of twee) snelle cores dan 4,6 of 9 minder snelle cores. Dit aangezien ik eigenlijk één programma per keer gebruik, GIMP geen gebruik van meerdere cores kan maken en ik hier bij Capture NX2 ook over twijfel.
- Geheugen is belangrijk, met name voor het inladen van de foto's, opslaan van bewerkingen e.d. ofwel 6-8 GB intern.
- Harde schijf, niet zo heel boeiend. 500 GB is genoeg, aangezien alle foto's vrijwel direct op een externe schijf worden geplaatst.
- Videokaart? Volgens mij compleet overbodig. Een onboard versie is ruim voldoende.
- SSD? Leuk voor als je "niet wilt wachten tot een programma opstart". Maar los daarvan "nutteloos".
Eigenlijk heb ik dus niets meer nodig dan een betrouwbaar moederbord, met goede dual core processor (Core i3 bijv.) 6-8GB intern en een windows licentie.
Klopt dit? Of zie ik toch zaken over het hoofd?
Laptop of Desktop maakt an sich niet uit. Sluit er voor bewerken van foto's toch een IPS monitor op aan.
Ben benieuwd naar de meningen hier