Overigens...op andere vlakken als beeldkwaliteit zou ik ook de Canon aanraden, namelijk bouwkwaliteit, snelheid van de AF en stabilisatie en IF...
Ook de reden waarom ik zelf de meer dan twee keer zo dure Nikkor variant heb genomen ipv de Tamron.

Ha, goede vraag! Ben ook benieuwd! Heb op deze vraag nog geen antwoord gezien!MarkSpeedmaster schreef:Als dit als topic-vervuiling gezien word hoor ik dat graag maar ik had even een vraag ivm de genoemde Canon 100-400. Ik ben me ook aan het oriënteren op een goed objectief voor wildlife fotografie. Nu heb ik de Canon 100-400 of de Sigma 50-500 in gedachten, beiden gestabiliseerd. Welke van deze twee zouden jullie dan aanraden en waarom ....

Wat een verschil, dan is de keuze duidelijk!!!jeroenk schreef:Canon 100-400 vs Sigma 50-500?
Als je tussen die kan kiezen zou het voor mij de Canon 100-400 zijn...all the way! De Bigma wordt allom geprezen...en hij is ook wel iets beter als als de 150-500...maar niet beter als de Canon. naar mijn idee is de Bigma een zwaar "overhyped" objectief.
De OS versie is wel iets beter, maar laat je overtuigen door onderstaande link...
klik
Zonder muis is de Canon, met muis op het plaatje de Sigma...beiden op 400mm f5.6...(verschil is zacht gezegd fenomenaal!) als je dan weet hoe klein het verschil tussen 400mm en 500mm is...mag je zelf raden met welke je verder kan croppen en scherpere beelden overhoudt
Op de 1Ds MkIII hebben ze de 100-400 daar zelfs met 2x TC getest...met 2x TC op 800mm f11 (volopen dus) is het beeld pas op gelijk niveau als de de Bigma op 400mm f5.6 (ook vol open, maar nog niet op de max mm's)

Super bedankt voor de info, hier kan ik wel wat mee. Ik wil het liefst inderdaad zonder statief fotograferen. Wil de natuur in en dan is een statief te veel ballast vind ik.Ron62 schreef:Dat ligt ook een beetje aan de omstandigheden waarin je gaat fotograferen.....als je genoeg licht hebt en dus snelle sluitertijden dan zullen de foto's niet zo snel bewogen zijn.
Ook met een statief heb je veel minder kans op bewegingsonscherpte, maar zelf gebruik ik nooit een statief, ook niet op 400mm.
Als de lichtomstandigheden moeilijker worden en dus je sluitertijden omlaag gaan kun je altijd nog proberen of je hier of daar iets ziet wat je lens kan ondersteunen....prullenbak, auto, boomtak, enz.
Het beste/makkelijkste is om je foto's op de AV-stand te maken en dan zou ik met deze lens op 400mm. op diafragma f/7.1 à f/8 gaan zitten en je sluitertijd in de gaten houden als je foto's aan 't maken bent.
Als je sluitertijd dan te langzaam wordt kun je de ISO wat omhoog zetten, maar ik zou niet veel hoger gaan dan ISO 800 en misschien wel niet hoger dan ISO 400.....ik weet niet hoe goed de 500D met ruis om gaat.
Erg onderbelichten[wat ook je sluitertijd sneller maakt] en later je foto's in een bewerkingsprogramma weer lichter maken heeft meest ook ruis tot gevolg.....soms moet je wel onderbelichten, omdat anders je foto te licht wordt en de witte delen overbelicht kunnen zijn en dat krijg je ook niet meer terug gedraaid in een bewerkingsprogramma.

Haha bedankt! Moet zeggen dat het nog niet meevalt, moet echt wennen aan het gewicht en goede instellingen maken e.d.Henry schreef:Gefeliciteerd en ik zeg: "Kom maar op met die Wild Life foto's!"