Ik vindt hem prachtig. Vraagje van een beginner; hoe krijg je het blad zo mooi verlicht en de achtergrond mooi donker? Zit het in de camerainstellingen of werkt het tijdstip van de dag hier mee qua licht? Of is het ook fotobewerking?
@ytje123: er was op die dag uitzonderlijk mooi licht, vlak voor zonsondergang. Ik heb v.w.b. de nabewerking er helemaal niets aan gedaan, het RAW bestand is identiek. Wat ik wel (bijna) altijd doe is een halve stop onderbelichten, daardoor worden de kleuren wat intensiever.
Dank iedereen voor de reacties. De artefacts...ik denk dat het komt door het opslaan naar JPEG formaat, in het originele TIFF bestand zijn ze niet. Even kijken of ik dat aan kan passen...
Zijn echt geen artefacts hoor, zijn hele duidelijk bewerkingssporen Je hebt een gedeelte van de foto met een kwast/gum bewerkt. Het gebied volgt vrijwel het gehele voorste blad van voor naar achteren...
Ik verscherp altijd na met een surface blur op een geinerteerde laag. Kennelijk had ik de verkeerde overlay modus gekozen, zodat de brush zichtbaar was. Update geplaatst, het geheel ziet er nu wel iets anders uit, ik vind hem zelf eigenlijk beter zo...