Ik ben op zoek naar een goed grijsfilter om langere sluitertijden te krijgen.
Heb aanvankelijk een Starblitz ND fader (2-8 stops) gekocht, met het idee dat dit wel leuk was om wat te spelen met de lange sluitertijden. Ik had voor de prijs geen topkwaliteit verwacht, maar die vind ik echt bedroevend. Zo verschijnen er al snel zwarte kruizen in beeld bij te donker instellen, die je pas weg krijgt door in te zoomen, wat niet wenselijk is. Ben denk ik wel toe aan iets beters, definitievers.
Nu ik me er meer in verdiep, krijg ik steeds meer vragen. Zo zie ik dat je eigelijk twee systemen hebt: gewoon ronde filters die je direct op de lens schroeft en kaarten die je in een filterhouder plaatst. Ben erg benieuwd naar de ervaringen en meningen hierover van ervaren gebruikers.
Wat ik me ook afvraag is of je filters over elkaar kan plaatsen. Technisch zal het wel kunnen, maar wat gebeurd er met de kwaliteit? Als je een 2 stops op een 4 stops zet, zal je dan een goede kwaliteit 8 stops krijgen? De range waar ik aan denk is 2-8 stops, dus zou dat in aanschaf kunnen schelen. En gebruik je met grijsfilter ook een UV filter, of laat je die dan achterwege? Laats vertelde iemand me dat dat een raar effect geeft, maar dat kan ik niet goed beoordelen, omdat het effect vooral is beinvloed door de kwaliteit van het verstelbare filter, had ik het idee.
Verder ben ik benieuwd naar de ervringen met verschillende merken, prijs/kwaliteit verhoudingen. Ik ben een beginner, dus zal de kwaliteit van mijn foto's de komende jaren niet in eerste instantie van de filter kwaliteit afhangen, maar toch...
Alvast bedankt voor de reacties,
gr. Nico