Mijn vriendin.

Mensen in alle vormen en maten
Plaats reactie
GerjanLubbers
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Mijn vriendin.

Bericht Geplaatst:

Mijn eerste portret foto's :)

F1:
Afbeelding
F2:
Afbeelding
F3:
Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie reacties :)
momentum60
Lid
Lid

Re: Mijn vriendin.

Bericht Geplaatst:

Ben geen portretfotograaf maar heb wel een idee over wat ik mooi vind of wat ik denk dat goed is.
Ik denk dat het moeilijk is om een goed portret te maken; een die technisch goed is (voor mij eigenlijk helemaal niet zooo belangrijk) en een die dan ook nog de juiste uitstraling heeft.
Naar mijn gevoel voldoen ze alle 3 niet aan deze 2 criteria.
- opnames zijn denk ik willekeurig gemaakt: ga je even staan, ga ik even een foto maken. Foto's maak je niet maar "even".
- Standpunten zijn mi niet goed bekeken. Kan ook niet als je "even" wat foto's gaat maken.
- Achtergrond: een muur is zelden een mooie achtergrond, kan wel goed uitpakken maar hier niet. Daarbij heb je ook nog een lelijke slagschaduw op de muur en in het gezicht en kijkt het model met dicht geknepen ogen tegen de zon in naar de camera.
- Witbalans in foto 2 is niet goed....
Ik kan nog wel wat dingen opnoemen maar denk dat het belangrijker is dat je hier eens goed kijkt naar de portretfoto's die geupload worden en ze vergelijkt met die van jou.
En er zullen nog wel meer reacties komen van mensen die je nog meer tips kunnen geven.
Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat je de foto's nog een kritisch bekijkt en kijken of je het anders kunt doen. Aan het model zal het niet liggen want ik denk dat er vaan haar goeie foto's te maken zijn.
Mendel
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Eerste twee kunnen mij niet zo aanspreken, qua setting en pose.

De derde is een gemiste kans, mooie witte muur met structuur, model ervoor met schaduw erachter doet goed, had alleen ruimer in kader gezet, en de schaduw groter laten zijn met spelen van haar positie :)
Daniel Doyen
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja

Bericht Geplaatst:

Een kleine tip: Kies voor je eerste portret foto's een schaduwrijke plek, dit zal
veel beter meevallen dan wat je hier geprobeert hebt in de volle hevige zon, (ook voor je model trouwens, zie # 3 )

Grtz, D.
sugarman
Lid
Lid
Contacteer:

Mijn vriendin.

Bericht Geplaatst:

Daniel neemt de woorden uit mijn mond.
AJL
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Daniel zegt hoe je de eerste stap moet zetten, zo is het :proost
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Daniel Doyen schreef:Een kleine tip: Kies voor je eerste portret foto's een schaduwrijke plek.....

Vergeet dan niet om de witbalans aan te passen :angel
Greengrass
Lid
Lid

Mijn vriendin.

Bericht Geplaatst:

Het enige wat ik uit deze foto's kan halen is dat ik u kan feliciteren met deze knappe jongedame als vriendin.
Een mooi model maakt echter nog geen mooie foto's.
Ik ben het volledig eens met bovenstaande commentaren over zonlicht en achtergronden, dit zijn in technisch opzicht meer foto's voor Hyves en facebook dan portretten.

Daar kan ik wel aan toevoegen dat we allemaal zo begonnen zijn en dat er volstrekt niets op tegen is dat u ze geplaatst heeft.
uitgangspunt is nog altijd dat we hier zijn om te leren, constructieve kritiek oppikken en van daaruit verder gaan.
Die eerste stap heeft u hier nu dus genomen, succes verder.

Vriendelijke groeten, Johannes.
bjornc
Lid
Lid

Mijn vriendin.

Bericht Geplaatst:

Bij foto 1 en 2 heb je het jezelf onnodig moeilijk gemaakt door met tegenlicht te schieten.
Hierdoor is het lastig om het model goed te belichten, terwijl de achtergrond al gauw overbelicht zal raken.
Probeer het nog eens bij een dag met iets minder zon, wolken functioneren namelijk als een grote softbox.
sugarman
Lid
Lid
Contacteer:

Mijn vriendin.

Bericht Geplaatst:

Dat dacht ik al :)
Lune
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Eens met mijn voorgangers, je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt in de volle zon. Als ondanks dat toch in de zon had willen fotograferen, dan was een reflectiescherm erg handig geweest (en iemand die het reflectiescherm had vastgehouden of statief waarop je m kan opzetten). Door een reflectiescherm te gebruiken kan je het licht terugkaatsen en de harde schaduwen wegwerken of verminderen. Je vriendin of model krijgt dan ook bij goude reflectiescherm bijvoorbeeld een warmere tint van kleur en bij de zilveren kant juist weer iets koeler. Reflectiescherm is niet zo duur, kijk op marktplaats of bij fotografiezaak, voor +/- 30 euro heb je al een leuke :)
Ik fotografeer voornamelijk met natuurlijk licht, dus dan is dat echt een hebbeding zeg maar :D
Wat je ook had kunnen doen is de schaduwen inflitsen met een flitser, dan worden ook de schaduwen minder hard. Nu keek het model tegen de zo'n in, dus dan krijg je meestal wel dichtgeknepen ogen. Wat je dan kan doen om het je model wat makkelijker te maken is tot drie tellen en dan de ogen pas open en het model dan zo goed mogelijk te laten kijken met de ogen iets wijder open, en dan meteen de foto nemen natuurlijk. Geeft meteen ook wat uitdaging voor je model om actief mee te doen met de shoot ipv gewoon te gaan staan en klaar.

Liefs
Lune
Frans
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Lune schreef:
Liefs
Lune

:dk
AJL
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Misschien is Lune het model Frans :dk
__Erik__
Lid
Lid
Contacteer:

Mijn vriendin.

Bericht Geplaatst:

Nope, da's Kina ;)
Greengrass
Lid
Lid

Mijn vriendin.

Bericht Geplaatst:

Ach wat, Mies Bouwman begon immers toch ook altijd met "Dag lieve mensen" ? :zon

Groeten, Johannes.
Plaats reactie

Terug naar “Portretten”