ISO op automatisch of toch niet?
- ytje123
- Lid

- Bezwaar bewerken: Nee
- Geslacht: Vrouw
- Contacteer:
Nu ik mijn eerste ECHTE camera heb, komt er gelijk een vraag naar boven over de ISO. Deze kan op automatisch gezet worden. Vandaag op mijn eerste dag heb ik hem daar voor het gemak even op gezet. Werken jullie daar ook mee of eigenlijk helemaal niet?
- AJL
- Lid

- Geslacht: Man
Iso staat bij mij standvast op 200iso
In uitzonderlijke uitzonderlijke uitzonderlijke omstandigheden verander ik die
In uitzonderlijke uitzonderlijke uitzonderlijke omstandigheden verander ik die
Laatst gewijzigd door AJL op 09 nov 2013 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ron62
- Moderator
Ik probeer meest ISO200, maar als m'n sluitertijden te traag zijn ga ik omhoog en wil dan meest niet hoger gaan dan ISO400 vanwege de kwaliteit.
Als ik echt voldoende licht heb en de beestjes zitten stil wil ik soms ook weleens ISO100 proberen.
Bij mij staat ie dus nooit op automatisch.
Als ik echt voldoende licht heb en de beestjes zitten stil wil ik soms ook weleens ISO100 proberen.
Bij mij staat ie dus nooit op automatisch.
- Paula Loonen
- Lid

- Contacteer:
Ik zet de camera eigenlijk doorgaans op 200 ISO.
Bij avond opnamen op 100 ISO.
Het ligt helemaal aan je camera of het verstandig is om hem op auto ISO te zetten, want dan kan ie een ISO pakken die te hoog ligt om een goede kwaliteit foto te maken.
Het ligt helemaal aan je camera of het verstandig is om hem op auto ISO te zetten, want dan kan ie een ISO pakken die te hoog ligt om een goede kwaliteit foto te maken.
ISO altijd handmatig hier.
En al gelang naar de situatie, altijd zo laag mogelijk.
En al gelang naar de situatie, altijd zo laag mogelijk.
- __Erik__
- Lid

- Contacteer:
Hier ook altijd zo laag mogelijk, begin op 100, als het weer of de beweging dat niet toelaat, ga ik omhoog, houd als maximum voor mijn camera 800 aan, daarboven moet de noodzaak tot het maken van een foto wel heel groot worden, da's doorgaans alleen voor het familie album.
- petervaneekelen
- Moderator
- Contacteer:
Volledig afhankelijk van de situatie. Meestal vaste ISO, soms juist extra laag om langere sluitertijd te krijgen. Maar soms ook automatisch, kan wel eens makkelijk zijn als de omstandigheden niet al te lastig zijn.
- Mendel
- Lid

- Contacteer:
Ik stel iso handmatig in, risico met bepaalde omstandigheden dat deze dan nou net te hoog doorschiet en je daar pas thuis met teveel ruis achter komt de voornaamste reden.
Met voldoende licht zal niet zoveel uitmaken, maar is juist net met de wat lastigere omstandigheden, en het vergeten dat de iso automatisch staat
Met voldoende licht zal niet zoveel uitmaken, maar is juist net met de wat lastigere omstandigheden, en het vergeten dat de iso automatisch staat
ik begrijp niet dat je bij avondopnames naar iso honderd zakt ipv opschroevenPaula Loonen schreef:Ik zet de camera eigenlijk doorgaans op 200 ISO.
Omdat -waarschijnlijk- wordt bedoeld dat je dan vanaf statief schiet.
Dan kan je zo laag gaan als je wilt.
Dan kan je zo laag gaan als je wilt.
- Paula Loonen
- Lid

- Contacteer:
Dank jullie wel voor de antwoorden. Dat was nu net wat ik bedoelde 
- Frans
- Lid

automatische iso bij diafragmavoorkeuze betekent dat de camera zowel iso als sluitertijd kiest.
op mijn canon 7d vind ik die sluitertijd dan aan de lange kant voor mijn doen.
iets om op te letten.
ik ga dus als volgt te werk.
uitgangspunt is iso 100. kies het gewenste diafragma op basis van scherptediepte en kijk of de bijbehorende sluitertijd voldoende past bij onderwerp en mijn onvaste hand. als dat laatste niet het geval is verhoog ik de iso.
op mijn canon 7d vind ik die sluitertijd dan aan de lange kant voor mijn doen.
iets om op te letten.
ik ga dus als volgt te werk.
uitgangspunt is iso 100. kies het gewenste diafragma op basis van scherptediepte en kijk of de bijbehorende sluitertijd voldoende past bij onderwerp en mijn onvaste hand. als dat laatste niet het geval is verhoog ik de iso.
- Henry
- Lid

Naar aanleiding van de opmerking van Frans, bij mij kun je ook nog een maximale sluitertijd instellen, wat ik dan ook doe.Henry schreef:Die van mij staat op auto iso, maar is ook begrensd op een maximale iso waarde zodat dit uiteindelijk ruisarme foto's oplevert. Deze maximale waarde is voor elke camera anders.