Nu is bij mij op de plaatselijke fotoclub een discussie gaande geweest over gebruik van het histogram, naar aanleiding van een vraag van iemand die behoefte aan informatie heeft.
Op zich niets bijzonders maar het heeft mij in ieder geval aan het denken gezet.
Omdat er zo breed en uitvoerig over dit thema gesproken word krijgt men dan toch het gevoel dat men ''iets mist'' als men iemand is die er eigenlijk nooit naar kijkt.
Ik bedoel, er zijn bijvoorbeeld mensen die constant op de automaat fotograferen en na een (aantal) jaar nog niet eens weten wat de andere instellingen doen, als men hierover aangesproken word zijn sommigen nieuwsgierig en anderen totaal onverschillig.
Ik ben iemand die alleen op de automaat fotografeert voor foto's voor Marktplaats of andere doeleinden die slechts als informatie dienen, voor de rest is het meestal M-stand voor mij.
Het enige dat ik weet van Histogrammen is echter dat als rechts de kolommen de hoogte in gaan des te lichter de foto is en links des te donkerder.
Voor de rest kan ik mijzelf in al die jaren niet heugen er ook maar één keer gebruik van te hebben gemaakt zonder het gevoel te hebben iets te missen als ik het eindresultaat zag.
Waarschijnlijk heb ik dit overgehouden aan het analoge tijdperk toen men met (sommige modellen) ook genoeg had aan de belichtingsdriehoek.
Mijn vraag; zijn hier ook anderen die zich hierin herkennen en zij die wel het Histogram gebruiken, mis ik dan volgens u allen inderdaad iets?
Vriendelijke groeten, Johannes.