Pannen, tips en tricks gevraagd

Hier kun je je vragen en tips over opnametechniek kwijt
Plaats reactie
Spuijtje
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik heb een vraag. Regelmatig wordt ik uitgenodigd om als vip mee te gaan naar races door heel Europa, om foto's te maken van een raceteam. In het begin waren het puur de "gewone" foto's die gevraagd werden totdat er een vraag kwam over het rijdende effect, of zoals een fotograaf dat noemt, "pannen".

Ik heb hier diverse pogingen toe gedaan, maar het is het iedere keer net niet. Wie heeft dit vaker met goed resultaat tot uitvoering gebracht, en is bereid wat ervaringen te delen.

Groetjes,

Patrick
Omhoog Profiel Website Foto's
Henry
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee

Bericht Geplaatst:

Pannen gaat het best als ze langs je komen rijden.
De trage sluitertijd verschilt ler sport, dus je moet even kijken wat voor jou het beste resultaat oplevert. Het is vooral een lwestie van veel doen en rustig meebewegen. Je zou de exif kunnen bekijken van de foto's die hier op het forum staan.
Als je wilt oefenen: pak je camera en zoek een rijksweg of 80km/uur weg op.
Omhoog Profiel Foto's
paly
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Contacteer:

Re: Pannen, tips en tricks gevraagd

Bericht Geplaatst:

Stabilisatie uitzetten of in speciale staand voor pannen.

Werken met sluitertijdvoorkeuze en sluitertijd langer en langer maken, aantal missers zal ook toenemen.
Omhoog Profiel Website Foto's
Ron62
Moderator
Bezwaar bewerken: Nee

Re: Pannen, tips en tricks gevraagd

Bericht Geplaatst:

Ik ga er vanuit dat je het hebt over het pannen van auto's op een circuit?

Alweer een tijdje geleden dat ik dat geoefend heb, maar denk dat ik m'n instellingen nog wel ongeveer weet.
Zoek een punt op de baan waar je de auto's zonder opstakels goed van opzij kunt fotograferen en waar ze ook flink snelheid hebben.
Zelf werk ik het liefst met een telelens, dus in ieder geval meer dan 100mm., maar er zijn er ook zat die 't met meer groothoek doen.
Laatste keer ben ik met m'n 200mm prime lens langs de baan gaan staan en dat ging ook best, als je maar voldoende afstand kunt nemen.
Stel de camera in op een sluitertijd ergens tussen de 1/60 en 1/160....hoe langer de sluitertijd, hoe moeilijker het spelletje wordt, maar als 't wel lukt krijg je natuurlijk ook meer "snelheid" in je foto.
Ik zou dus beginnen met een sluitertijd van 1/160 à 1/200 en kijken of 't lukt en dan kun je later altijd de sluitertijd nog wat trager zetten.
Het diafragma is van minder belang, maar als je diafragma te groot wordt heb je natuurlijk wel kans dat er daardoor gedeeltes van de auto onscherp worden, ook als je het pannen goed doet.
Ik zou de ISO zo instellen dat je diafragma ergens tussen de f/9 en f/16 uitkomt, ook dit is natuurlijk afhankelijk van je brandpunt.
Probeer je camera zo recht mogelijk te houden en houdt een auto in beeld door de camera mee te bewegen.
Neem de auto ruim van tevoren in beeld en klik op het moment dat ie bijna recht voor je is, klik nog een keer als ie echt recht voor je is en daarna nog een keer en houdt de auto in je zoeker met een vloeiende beweging.
Als je dit eenmaal onder de knie hebt kun je natuurlijk ook met langzamere sluitertijden de auto's erop zetten als op je af komen rijden[dus niet recht van de zijkant] en ook meerdere auto's op 1 foto proberen te zetten.

Veel succes! :)
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”