om te kijken of de ruis minder of beter behandelbaar was.
volgens mij is dit wel het geval, minder pixels op sensor dus minder proppen van pixels.
ik hoor het graag van u.

Henry schreef:....Wat me in dit geval veel logischer lijkt, is het volgende:
- Een RAW bestand bevat de ruwe data, data die rechtstreeks van de sensor komt waar nog niet mee is "geknoeid".
- De instellingen kunnen als meta-data worden meegestuurd met het RAW bestand.
- Je fotobewerkingspakket (en dan met name de RAW convertor) bepaalt wat het met deze metadata doet. Dit is dus per pakket verschillend en dat lijkt me dan weer vreselijk onhandig.
....
Update:
Hier een artikel welk inzicht geeft in welke settings waarop worden toegepast. Gaat wel weer een beetje over Nikon.

Henk47 schreef:Ik weet niet hoe het werkt... als je de helft minder pixels gebruikt, voegt de camera dan steeds twee pixels bij elkaar, wordt de lichtopbrengst per groep van twee pixels dus groter, en heb je daardoor minder ruis... Ik denk niet dat het zo gaat, ik neem aan dat alleen de iso-instelling (in feite de versterking van te weinig lichtinformatie) de ruis veroorzaakt. De laagste normale iso-instelling is in feite de lichtgevoeligheid van de camera, alles daarboven komt toch door versterking tot stand?
Wie het beter weet, dat hoor ik graag...