Zoeker van OMD-EM1/EM5II/EM10 zijn goed.
Die van 'oude' EM5 is minder.

Hallo Frans,Frans schreef:Je uitspraken over kwaliteit en kwaliteitsverschillen op alle mogelijk gebied lijken me vooral je persoonlijke bevindingen. Toch?
Dan Margulis heeft veel onderzoek gedaan naar voorkeuren van mensen voor kleur- en contrastbeleving. Daar zitten nogal wat cultureel bepaalde factoren in.
Maar ook binnen een bepaalde culturele groep zijn de voorkeuren zeker niet gelijk.
Verder laat hij ook mooi zien hoe het streven naar het vastleggen met een camera van de werkelijkheid gelijk het menselijk oog en visueel systeem een onmogelijke opgave is.
De drie boeken op deze site zijn zeer de moeite waard.
Voor rond de duizend euro vindt je op marktplaats een keur aan aanbiedingen van body's inclusief een mooi objectief.

Oke dank je voor het heldere antwoord. Ik ben best onder de indruk van wat ik heb gezien van die Olympus OM-D E-M10. De bediening lijkt me ook prettig met de twee draaiwielen voor diafragma en sluitertijden boven op.paly schreef:Pen heeft geen optische zoeker. OMD wel.
Zoeker van OMD-EM1/EM5II/EM10 zijn goed.
Die van 'oude' EM5 is minder.

Had hetzelfde met Canon. Nu verschillende Olympussen en ik fotografeer weer véél meer en heb altijd een camera bij me...........paly schreef:Had Nikon fullframe spullen. Maar merkte dat ik in de loop van het jaar dat die nog weinig uit de tas kwam, maar wel m'n olympus, ook voor betaalde opdrachten.
Intussen bijna al m'n nikon spullen verkocht.

Henry schreef:Tja... voor de camera, de lenzen en het statief geldt 1 regel: de beste camera/lens/statief is degene die je bij je hebt. Je hebt niks aan mooi spul dat te groot/te zwaar/te ingewikkeld/te etc. etc. is.

Ik zeg ook niet dat je NIET een dure camera moet nemen. Je moet er eentje nemen waar je je goed bij voelt. Waarvan jij het gevoel hebt dat dat het verlengde van jezelf is. Daarom ben ik, via APS en Fullframe van Canon op MFT camera's uitgekomen, nog specifieker: Olympus Pen. Ik verplicht niemand om dat te kopen. Dat is mijn beslissing. De reden is simpel: draagbaarheid en mobiliteit. Dat jij alle foto's geënsceneerd hebt is een voordeel: dan kun je de best mogelijke apparatuur daarvoor uitzoeken. Dat kan FF zijn. Kennelijk heb jij die keus gemaakt. Vind ik prima. Ik zoek naar draagbare kwaliteit. Een ander criterium en we komen dus op iets anders uit (neem ik aan)Frans schreef:Wat ik mis in je verhaal Freerk is afstand tot het onderwerp.
Je schrijft erg vanuit je eigen beleving.
De meeste van mijn foto's zijn constructen van de werkelijkheid. Niet toevalligheden die ik buitenshuis tegen kom. Op het moment van maken heb ik de camera zeker in de buurt.
Denk ook aan studiofotografie, bruiloftsfotografen, sportfotografen enz.
Zo ook je opmerkingen over scherptediepte. Scherptediepte is een belangrijk creatief element in de fotografie van velen.
Scherptediepte wordt bepaald door diafragma aan afbeeldingsmaatstaf.
Als je met een fullframe en micro FT een bepaald onderwerp met een gelijke beeldvulling in bijvoorbeeld de hoogte wil afbeelden is er sprake van een verschillende afbeeldingsmaatstaf.
En wel een factor 0,5 kleiner.
Met als gevolg dat de scherptediepte bij de FT groter is.
Dat degene met de duurste camera niet altijd de beste fotograaf is ben ik met je eens.
Heel goede fotografen hebben misschien wel vaak de beste apparatuur.?
In de discussie over de megapixelrace valt best wel wat meer te zeggen dan groot afdrukken.
Veel grote afdrukken zijn overigens bedoeld om te bekijken op grote afstand waarbij de benodigde beeldresolutie afneemt met de afstand van de waarnemer.

Ik heb inmiddels 10 bodies: 3x E-PM1, 3x E-P2 en 3x E-P3 en een E-PL5.paly schreef:Het is idd een iets andere dof. Tussen fullframe en mft is dat ongeveer 2 stops. Tussen crop en mft is dat verschil ongeveer 1 stop.
Of dit nu een nadeel is, geen idee. Het kan ook soms een voordeel zijn. Als je net wat meer dof nodig hebt kan je een lagere iso gebruiken omdat je met een meer open diafragma kan werken.
Draagbaarheid van mft is geweldig, ik ben fan.

Zou maar zo kunnenFrans schreef:Je kunt een winkeltje beginnen.