Ik ben nieuw op het forum maar uiteraard heb ik me eerst netje voorgesteld in het daarvoor bestemde forum topic. Nu wil het geval dat ik een nieuwe camera zoek en daarom heb ik me hier ingeschreven. Maar ik ga zeker ook alle andere topics doorlezen en waar mogelijk anderen helpen.
Mijn achtergrond:
Ik heb vroeger een Nikon D7000 gehad met een aantal lensen. Ik vond het een mooie camera voor fotos maar voor filmen vond ik het niet fijn (zal ongetwijfeld aan mijn onkunde hebben gelegen).
Nu zit ik te denken of ik weer een DSLR moet kopen of een systeem camera.
Ik vind de Sony A5100 en de A6000 bijvoorbeeld mooi en de foetsie x-a2 en x-e2 ook, en dan heb ik mijn oordeel vooral gebaseerd op de kwaliteit van de foto's die ik dan op flickr.com heb gezien en de fotos spreken me dan meer aan dan bij Nikon of Canon (en ik ben wel echt fan van nikon). Er is gewoon iets met de look van die sony fotos wat me meer aanspreekt, iets wat verder gaat dan de isostand of sluitertijden.
Maar ik zeg eerlijke alle opties en alle merken staan nog open. Ik weet het gewoon echt nog niet.
Er is zoveel keus.
Wat wil ik met mijn nieuwe camera:
youtube filmpjes maken, portret- en productfotos (als freelancer wil ik dat proberen), verder gewoon hobby dingen zoals natuurfotos
Wat zijn mij minimale eisen aan de camera
- De camera moet mooie filmpjes kunnen maken zonder hinderlijke bijgeluiden van de autofocus.
- De camera moet goed autofocussen met filmen want als ik mezelf film voor youtube filmpjes als ik sta te koken ofzo gaat met de hand focussen een beetje lastig.
- Er moet een viewfinder op zitten of in elk geval een liveview die ik goed kan zien in zonnige omstandigheden.
- Er moet een hotshoe op zitten of in elk geval een mogelijkheid om externe flitsers te gebruiken en enige vorm van aansturen van (studio)flitsers moet mogelijk zijn (voor mijn part via ingebouwde wifi of kabel aansluiting, of een zender of wat dan ook).
- Ik moet RAW fotos kunnen maken.
- Camera moet ondersteund worden door DXO Optics pro software, deze software geeft gewoon niet normaal goede foto resultaten in de automatische raw verwerkings stand. Met lightroom vind ik het meestal toch minder mooi. Dus ik gebruik liever dxo. Ik begrijp dus sowieso niet waarom iedereen lightroom gebruikt omdat dxo het 10 keer beter kan.
- Er moet een APS-C formaat sensor inzitten, full frame kan ik niet betalen.
- Het budget is 900 euro voor body en lens (mag ook tweede hands of demo model zijn)
- wieltjes of knoppen voor aperture aan te passen moeten op de body zitten, ik wil niet eerst allerlei menus door zoals bij compact cameras om van F4 naar f8 te gaan
- Het mag of DSLR zijn of Systeem camera.
Oke dat was een lang verhaal, maar hopelijk wel duidelijk wat ik zoek en wat de eisen zijn. Graag hoor ik jullie reacties.