Frans schreef:Je kunt beeldscherm ook softwarematig kalibreren. Misschien niet zo nauwkeurig als met een spider edoch.
Google eens op monitor kalibreren.
Zoals ik je al heb aangegeven kun je als je alleen in jpg fotografeert ook je camerainstellingen wijzigen zodat die standaard wat meer contrast geeft.
Tot slot kun je ook met een bewerkingsprogramma eenvoudig het contrast wat ophogen.
Alle drie je foto's in foto shop met levels aangepast door per kleurkanaal de hoogste en laagste waarde aan te passen.
Resultaten
Vind zelf bij de duif en lolly het meeste winst te behalen.

, maar hoe maak je die wissel tussen de bewerkte en onbewerkte foto? Lijkt mij ook wel handig om op deze manier een voor en een na te kunnen laten zien, maar ik weet niet met welk programma dat eenvoudig kan.

Wolves fotografie schreef:Frans even een hele off topic vraag, maar hoe maak je die wissel tussen de bewerkte en onbewerkte foto? Lijkt mij ook wel handig om op deze manier een voor en een na te kunnen laten zien, maar ik weet niet met welk programma dat eenvoudig kan.
Sorry MMVO dat ik je topic vervuil met deze vraag, ik hoop dat je dat niet vervelend vindt. Ik zie overigens ook geen waas en ik zat eigenlijk ook meer aan de monitor te denken. Zie je alleen je eigen foto's met deze waas of de andere foto's op het forum ook? Van de ouderwetse CRT-monitoren weet ik uit ervaring dat ze heel donker kunnen worden naarmate ze ouder worden.

Veel (leer)plezier gewenst vanavond!mmvo schreef:Vanavond mijn eerste cursus avond dus zal in het vervolg hopelijk minder problemen hebben.

Ik wil niet vervelend doen, maar ik geloof hier dus niks van. Waarom niet?mmvo schreef:...Ik gebruik een vrij nieuwe monitor en zie alleen mijn eigen foto's grijzig...

Henry schreef:Ik wil niet vervelend doen, maar ik geloof hier dus niks van. Waarom niet?mmvo schreef:...Ik gebruik een vrij nieuwe monitor en zie alleen mijn eigen foto's grijzig...
- wij zien van jou geen grijze foto's
- wij zien van ons geen grijze foto's
Je zou dus de conclusie kunnen trekken dat er hier geen grijze waas over de foto's hangt...
Jij ziet onze foto's zonder grijze waas.
Jij ziet je eigen foto's met een grijze waas...
Komt voor mij dus vreemd over
Als je de foto's niet goed belicht, kun je dus te donkere of te lichte foto's uit de camera krijgen. Hoe je dit kunt voorkomen is bijvoorbeeld om niet de M(anual) stand te gebruiken, maar een van de automatische standen, waarbij de flitser automatisch bijspringt als de camera daar behoefte aan heeft.
Veel plezier op je eerste cursusavond