Ah ok. Ik had een vermoeden dat het zoiets moest zijn.
Als tip zou ik geven om het ding eens te richten op een lege muur en daar een foto van maken (zonder model) zodat je mooi het afstralingspatroon kan zien ervan. Probeer hierbij opzettelijk onder te belichten zodat je mooi het gradient kan zien op pc.
Lang verhaal kort...
Nu zit het centrum van je licht iets naast je model op rechts.
Als ik een nieuwe lichtvormer koop dan ga ik die altijd gaan testen op de muren van een parkeergarage in de buurt. Zo kan je mooi zien wat type bundel er uit komt. Als je die kennis mee hebt over het gedrag van je lichtvormer dan kan je dat meenemen naar de shoot.
Dat heb ik gedaan,diverse mogelijkheden uitgeprobeerd, de ruimte waarin wordt gefotografeerd is nogal beperkt. Het model beweegt om lossere poses te krijgen.
Komt helemaal goed.
Een probleem bij het werken met speedlites is dat je geen piloot hebt. Dat bemoeilijkt wel dit soort lichtopstelling. Een trick die ik gebruik als ik zo moet werken is mij zelf even in de plaats van het model zetten zodat ik goed de lichtval kan inschatten.
Als je het lekker goedkoop wil houden dan kan je eens kijken bij het merk Jinbei voor studioflitsen met pilootlamp. Prijzen starten rond de 150 euro wat best haalbaar is. Met dat soort flitsen kan je prima portretten maken en ook wat richting beauty gaan. Je moet dan wel wat hoger in iso als je ook ruim DOF wil hebben. Hangt ook beetje af van welke camera je hebt (crop vs ff).
Vind de update erg mooi. Donker en licht zorgen voor een goed contrast. Ik had zelf alleen het horloge afgedaan. Herstel: ik had het vergeten en achteraf gedacht dat ik het af had moeten doen