bedankt voor het kijken, Henk
(technische gegevens: wetplate collodion 4x5inch tintype in Cambo TC met Hermagis Petzval Portraitlens no7, collodion new guy)

Dank. In mijn 'papiernegatief-periode' probeerde ik steeds de collodionsfeer te kopiëren maar het is me nooit gelukt. In de reacties wordt gesproken over toning, maar dit is gewoon zoals de scan er uit komt. De Hermagis Petzval Portretlens tekent gruwelijk scherp waar op scherpgesteld is, met een heel zacht verloop naar de randen en de onscherpe delen van het beeld. Binnenkort eens met een aplanaat lens proberen maar probleem is dat die minder lichtsterk is (scheelt een diafragmastop) en nu al heb ik de volle power van twee 1000wattseconde flitsers nodig... (collodion lichtgevoeligheid 2 iso..., buiten 3 á 4 iso...)Henry schreef:Ogen springen er echt uit!

Ja ik zag daar je comment maar ik zie het 'probleem' niet. Een vorige foto van mijn kleindochter had chocola in spiegelbeeld op haar truitje en daar had ook iemand een opmerking over. Tsja collodionfotografie gaat in de technische camera en dan komt het nou eenmaal in spiegelbeeld op de glasplaat of tintype...MoTo schreef:Henk, deze is ook gaaf. Vind het truitje beter dan die op het andere forum.
Overigens is je kleinzoon een Engelstalig iemand???
Gr. Joop

Ik maakte die opmerking omdat ik "wat" heb tegen (onnodige?) engelse titels.Henk47 schreef:MoTo schreef:
Engelstalig? binnenkort wel ja, want hij leert in groep 7 al engelse woorden en uitdrukkingen....

Dat had ik ook ;-) totdat ik zelf titels moest verzinnen en die in het nederlands wat 'truttig' klonken...MoTo schreef:Ik maakte die opmerking omdat ik "wat" heb tegen (onnodige?) engelse titels.Henk47 schreef:MoTo schreef:
Engelstalig? binnenkort wel ja, want hij leert in groep 7 al engelse woorden en uitdrukkingen....
Is mijn probleem, weet ik.![]()
Gr. Joop