Het origineel:

De wat "opgeleukte" foto (geen AI):

Deze doet het beter.Gaveaupiano schreef:Voor mij is bovenstaande stelling dan ook geschreeuw in de ruimte door iemand die zich niet kan inleven in andermans gevoelens.
Bovendien leidt de link naar een 404-fout. Tekenend?

Ik zit hier even over na te denken, en dan vooral met de vraag aan mezelf of ik hierin kan verbeteren.BenM schreef:Overigens, naar mijn mening wordt er (te) vaak in conclusies gecommuniceerd en niet in observaties en motivaties (ik zie dit en dat en om reden a, b, c en d vind ik dat niet prettig kijken of niet zo mooi). Ook worden er vaak vooral meningen gegeven en te weinig vragen gesteld.

Bedankt voor je reactie, Herman! De waterpartij onderin is in werkelijkheid de Mirador del Bufadero op Gran Canaria, waar de Oceaan door een gat in de rotsen het water met kracht naar "binnen" duwt in dat bassin, het water spat dan vervolgens op tegen de randen en loopt dan weer terug. Het is geen waterval, grappig genoeg.Hermanus schreef:Ik vind het knap gedaan met de toevoegingen van vogels, watervallen en zelfs een standbeeld geloof ik. De lichtval op het water valt niet direct op en stoort mij niet. De waterval in het midden komt een beetje uit het niets, een waterstroom door die kloof er boven kan het geloofwaardiger maken.

Eens!MarcoEOS schreef: - als iemand niet schrijft "ik vind dat", maar schrijft "het is", dan wordt het weliswaar als een feit gebracht in plaats van als een mening. Ik lees het veelal desondanks alsnog als een mening - want het merendeel van de posts hier zijn nu eenmaal niet meer dan dat.
Laat ik een voorbeeld geven uit dit draadje. Een mening/conclusie is "de lichtval klopt niet". De observatie is "in het origineel komt het licht aan de schaduwen te zien links, in de de "opgeleukte" ook nog van rechts(onder)". Ik heb als feedback op een foto ook wel 's gezien "ik vind het helemaal niks". Toen ik vervolgens vroeg naar het waarom vroeg was het antwoord : "Dit beeld vergt teveel van mijn fantasie". Dat laatste is dan eigenlijk de observatie.MarcoEOS schreef: - Wat is voor jou het verschil tussen "een mening geven" en een observatie/ motivatie geven?
Ik probeer de feedback te begrijpen om te kijken wat ik ermee kan doen. Let wel dat feedback soms zowel wat zegt over de persoon die de feedback geeft als over de foto. Die twee aspecten probeer ik uit elkaar te rafelen. Meningen zijn voor mij minder interessant, wel de reden voor die mening.MarcoEOS schreef:- is het erg als iemand een mening geeft en geen vraag stelt? Ik stel zelden vragen, eigenlijk alleen als het doel van de fotograaf me totaal niet duidelijk is of als de foto echt vragen oproept. Meestal geef ik gewoon mijn mening.
Tot nu toe is een "heftige" zwart-wit omzetting van een landschap, waar rotsen, een mooie luchtpartij, veel bomen/struiken en hoogteverschillen (lees rotsen/bergen) in voorkomen nog de beste oplossing om een landschap fotografisch weer te geven voor mij. Maar ik blijf proberenMarcoEOS schreef: Optopic: ik herken je struggle om landschappen, en zeker berglandschappen, mooi op de foto te krijgen. Het levert me te vaak een saaie plaat op, terwijl het origineel adembenemend was. De oplossing die ik hier zie bevalt me niet zo, het beeld komt wat onnatuurlijk over (ondanks dat het prima gebland is). Ik denk door het licht.