@Wil, op sommige plekken is het zwart inderdaad wat donker, maar als je dat teveel op gaat lichten komt het (op mij tenminste) snel zo nep over, maar sommige plekken zou ik het misschien nog een fractie minder donker kunnen maken.
@Frans, de Exif staat nog in de foto en aangezien er nooit om mijn Exif wordt gevraagd had ik het idee dat (bijna) iedereen die wel kon zien.
Maar ik heb 'm erbij gezet en zal proberen om te onthouden dat vaker te doen, maar ik wil dat ook nog weleens vergeten.
Zelf zou ik een 4x5 uitsnede maken zodat je iets van de linkerkant kwijt raakt. Zoals gezegd een fraaie achtergrond maar voegt links voor mij niet veel toe.
Ik heb er een update bij gezet, waarbij ik het zwart een fractie minder zwart heb gemaakt.
Nog lichter ga ik niet, want dan komt het voor mij onecht over en hier op mijn monitor zie ik over detail.
@Joop, die uitsnede heb ik ook geprobeerd, want ik had een beetje hetzelfde als jij, maar ik vond dat de Ekster dan te centraal in beeld kwam, dus toch maar 3x2 gehouden.
Ben het met Fotosmurf eens. Kan zelfs iets meer af. Mag ik zo vrij zijn?Het zwart is zo zwart als een kraai mag zijn op deze opname afstand. Dichterbij had ik graag wat detail gezien idd.
Als het weg moet hoor ik het wel.
Zie nu ook de update van Hassselbox en komt inderdaad wat centraal te staan. Is dat erg? Het zal een smaakdingetje worden. Ik ga nu ook wel voor jou uitsnede
In een vierkant beeld wordt het centrum belangrijk. Door de leegte links wordt mijn aandacht daar teveel naartoe getrokken. (volens mij )
Lang leve de vrijheid
Ik vind een 5x4 minder, te centraal, maar dat had ik al gezegd.
Een 1x1 is denk nog minder, of je moet rechts gaan snijden, want anders kijkt de vogel tegen het kader aan.
In het zwart zit, zoals ook al gezegd, voldoende detail in op mijn monitor.