De plaatselijke garage vierde dit jaar zijn zestigjarig jubileum. Ter gelegenheid daarvan heb ik o.m. al het personeel geportretteerd; alle foto's werden geëxposeerd tijdens de afsluiting van het jubileumjaar. Was mijn eerste grote reportage, dus ben erg benieuwd naar opmerkingen!
Zitten een paar hele sterke tussen, dat zijn diegene met de goede aandacht op de persoon, de speelsere compositie en het goed isoleren van de persoon. Ik bedoel daarmee foto's 3, 4 en 7 die steken er boven uit.
De eerste is een net plaatje maar mist het speelse, maar krijgt alsnog een voldoende.
De tweede vindt ik minder, de handelaar valt iets te ver weg, ik had hem verder voor de auto's laten staan om hem wat meer los te maken, en de nadruk op hem te leggen.
De vijfde is bijna net zo goed als die ik roemde, maar mis hier net wat contact met het gelaat van werknemer, zit wel veel sfeer in en aandacht. Ik zoek hier geen oogcontact, maar een pose zoals bij drie of vier heeft net iets meer waarde voor mij.
De zesde vindt ik zoals de tweede wat minder krachtig, werknemer springt niet op je af.
De laatste is weer sterk, door goede ligging beperkte scherptediepte, heeft deze werknemer, met zijn pakje veel karakter op de foto.
Ik sluit mij helemaal aan bij de mening van Mendel. Nummers 3, 4 en 7 hebben ook mijn overduidelijke voorkeur. Dit zijn mooie portretten. In de nummers 1, 2 en 6 heb je een te grote afstand tot de geportretteerde, wat jammer is. Nummer 5 zit er dicht tegenaan. Jammer dat de man niet even in de camera keek.
Bij foto 6 is mij het minst duidelijk wat de functie van de man is, net eigenlijk als foto 1 Bij de andere foto's heb je toch een mi mooie invulling gegeven. Topper vind ik toch de laatste foto: karaktervolle kop van een senior werknemer of zelf van iemand die er ooit gewerkt heeft en in zijn vrije tijd zijn kennis nog blijft overdragen. Doet mij denken aan die oude, wat stoffige, reklame van Grolsch: Vakmanschap is Meesterschap
Bijna te makkelijk om te zeggen; maar ik ga eigenlijk wel voor een heel groot gedeelte met Mendel mee.
Wellicht nog wat observaties toevoegen die je zouden kunnen helpen: 1: jammer dat je de voeten er net niet helemaal op hebt staan. Qua compo niet zo spannend verder 2: is eigenlijk meer een snapshot (komt in ieder geval zo op mij over) 3: hele fraaie foto. Heel goed genomen! 4: Op zich een mooie foto, maar als portret niet sterk, daar mis ik te veel gezichtsinformatie voor 5: zie 4 6: een beetje rommelige compositie (lampen afgesneden, boven te veel ruimte, achtergrond) 7: 100% goed. Echt een mooi beeld, goed contact met de man, fraaie compo, goed belicht. Uitstekend!