mijn allereerste macro's

Bloemen, planten e.d.
Plaats reactie
wendy36
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw

mijn allereerste macro's

Bericht Geplaatst:

Afbeelding

Afbeelding

tips heel welkom!!!
Groet Wendy
Nieks
Lid
Lid
Contacteer:

Re: mijn allereerste macro's

Bericht Geplaatst:

Jij durft!
Ik wilde nog wat langer de kat uit de boom kijken voor ik eraan begin ;)

Foto 1 vind ik persoonlijk wat te druk er staat teveel op. En volgens mij ligt het scherptepunt op het bovenste blaadje? geen idee of dit de bedoeling was? ik zou zelf de stampers scherp proberen te krijgen.
Foto 2 is niet helemaal scherp naar mijn idee

Maar het is voor mij heel makkelijk praten, jij bent er in ieder geval al mee begonnen terwijl ik nog langs de zijlijn van het macro gebeuren sta.
Zo op naar de volgende lading :)
Cinemovie
Lid
Lid
Geslacht: Man
Contacteer:

mijn allereerste macro's

Bericht Geplaatst:

Beide foto's zijn niet scherp ! ook een beetje te centraal. Macro komt heel precies en is misschien wel de moeilijkste tak van fotografie. Wat zijn je instellingen geweest? Welke lens? Probeer is een statief. uit de losse hand macro's nemen is echt heel moeijlijk. Of je moet de sluitertijd omhoog doen en daardoor ook je iso omhoog. Stapje onderbelichten doe ik persoonlijk ook bijna altijd. Wind is een grote vijand met macrofotografie.
S6
wendy36
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

:rof :rof Niks aan te durven ;) ..gewoon twee foto's maken, geen idee hebben wat nou precies de bedoeling is, maar gewoon vragen op t forum ..
daar leer ik al..uit losse hand macro's nemen heel moeilijk.. (ik had ook al het idee dat ik echt mijn camera niet stil kon houden)

hahaha foto 1 te druk :D ..het is ook écht mijn allereerste foto gemaakt op de macrostand!!
instellingen. sjee..moet je daar ook al op letten :rof
Vond het gewoon ff leuk om mijn eerste amateurfoto's gemaakt met de tamronlens op macro op het forum te laten zien.. :blush
ik ga gewoon heel hard oefenen!! :proost
Mendel
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Is lastig bij macro's, maar probeer ook eens wat meer afstand te houden. De tweede zou sterker zijn met meer scherptediepte. Met een brandpunt van 271mm en een diafragma van F5.6 is de scherptediepte zeer summier. Iets meer afstand, en nadien croppen geeft zelfde beeld alleen met meer scherptediepte.

Bij de eerste heb je last van het harde licht, en de werking van schaduwen op de drukke achtergrond, waardoor bloem niet rustig overkomt. Bij macro's geldt zoals bij veel natuurfotografie, niet alleen kijken naar onderwerp, maar ook naar de achtergrond, levert dat vanuit een bepaalde hoek een rustig beeld op.
wendy36
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Mendel schreef:Is lastig bij macro's, maar probeer ook eens wat meer afstand te houden. De tweede zou sterker zijn met meer scherptediepte. Met een brandpunt van 271mm en een diafragma van F5.6 is de scherptediepte zeer summier. Iets meer afstand, en nadien croppen geeft zelfde beeld alleen met meer scherptediepte.

Bij de eerste heb je last van het harde licht, en de werking van schaduwen op de drukke achtergrond, waardoor bloem niet rustig overkomt. Bij macro's geldt zoals bij veel natuurfotografie, niet alleen kijken naar onderwerp, maar ook naar de achtergrond, levert dat vanuit een bepaalde hoek een rustig beeld op.

dank je wel voor je reactie! afstand houden..das wel een goeie!! ff terzijde.. van de week was ik al zover dat ik er ff helemaal klaar mee was..camera wilde echt niet scherpstellen wat ik wilde..dacht nog..klootlens.. :mep :mep
totdat mijn vriend mij attendeerde..je staat er veel te dicht op hoor, dat kan ie niet.. :blush
de wil is er wel..maar nog een hele lange weg te gaan... :rof
Jo
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Wat ik opmerkelijk vind, is het grote verschil in rust. Van de eerste word je tureluurs en de tweede heeft een prima achtergrond.
Wat je kunt uitproberen is meer diepte in je foto's te brengen. Dat kun je doen door te spelen met je diafragma maar soms is dat niet effectief genoeg en zit er een blokkade in de foto. Als je iets meer inkijk tav het hart van de bloem had kunnen creëren, zag het er al heel anders uit.
Stoei ook eens met de portraitstand!!!
Macro is geweldig om te doen. Ik doe bijna niets anders. En probeer het toch ook zonder statief:
Met goede lichaamssteun en niet bang om volkomen plat te gaan :D moet dit ook lukken.
Ik heb wel een statief maar gebruik dit tijdens daglicht zelden of nooit.
Het beperkt ook gigantisch je bewegingsvrijheid ook mede bij het bepalen van je compositie!

Veel succes er mee!!!! :)

Jo ;)
ReL
Lid
Lid

mijn allereerste macro's

Bericht Geplaatst:

Hallo Wendy, prima dat je om commentaar vraagt, want daar leren we van.

Ik heb zelf ook zitten stoeien met macro. Maar ben eerst binnenshuis begonnen. Daar waait het niet, en dan heb je dat al gewonnen. Ook heb ik gemerkt dat automatisch scherpstellen niet altijd handig is met macro. De lens blijft dan maar zoeken. Zet hem dan op handmatig scherpstellen. Dan heb je het zelf in de hand. Is wel nog meer oeffenen, maar als je toch bezig bent ;-)

Als de tweede scherp was geweest, was het een mooi foto.

Succes en geef de moed niet op.

Groet, Remko
AJL
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

F2 heeft duidelijk een beter achtergrond als f1
F2 moet ge nog meer scherptediepte krijgen.....en een statief is bij macro onmisbaar
Plaats reactie

Terug naar “Flora”