Exif:
50mm
F5.6
1/80
Iso 100
Losse flitser vanaf de zijkant.
't heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik me niet verveelde.

Gemini schreef:Je zegt het zelf al: die schaduw bij het oog vind ik beslist niet mooi.
Lampie iets naar voren dus.

Frans schreef:altijd leuk om te experimenteren.
ook bij een halfportret gaat mijn blik eerst richting ogen.
en daar ging het een beetje mis met schaduw en blik. of eigenlijk de combinatie van beide. je kijkt wat leeg als je begrijpt wat ik bedoel.

Reko schreef:hmmm.... ja voorgangers geven het al aan... belichting is niet optimaal.
Volgende keer de lamp wat omhoog 45 graden van boven, en wat meer van voor ipv opzij.
Het idee van de licht opstelling van opzij kan erg fraai zijn, een zijde van het gelaat belicht en de andere zijde die weg loopt in het zwart. Maar een dergelijke licht opstelling is niet effectief op het moment dat je voor een half-portret kiest.
flashsplash schreef:IK ga mee met Frans

Vosje schreef:Hoi..Je kunt ook in photoshop of lightroom je oog oplichten met penseel. Is zo gebeurd.

Mingus schreef:Niet bang zijn om een heel portret te maken.![]()
Een half portret maken om fouten te verbergen is een verkeerde instelling om iets te leren, je had dan net zo goed het oog er ook van af kunnen knippen, op den duur hou je dan wel een goed stukje over maar heeft dan nog weinig met portretfotografie te maken.![]()
Ook ik vind de schaduw in het oog niet mooi.![]()
Het licht is te contrastrijk om er op deze manier een foto van te maken.
Gebruik in het begin wat gefilterd licht, de uitdrukking komt dan vanzelf wel.
Veel experimenteren.