De pinksterbloem in drassige grasland

Bloemen, planten e.d.
Plaats reactie
Julia-V
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw

De pinksterbloem in drassige grasland

Bericht Geplaatst:

De pinksterbloem in het drassige grasland

Misshien in het niets ik heb maar wat met mijn diafragma te spelen :)
Dus tips zijn van harte welkom :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jo
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Re: De pinksterbloem in drassige grasland

Bericht Geplaatst:

Ik vind het experimenteren met diafragma altijd mooi om te zien.......
Bij de eerste twee is het geheel wel fraai maar de pinksterbloem gaat een beetje op in het geheel en dat is ietwat verwarrend.
De derde is een stuk rustiger en deze vind ik de mooiste van de drie. Probeer alleen de herhaling zodanig in de compositie te plaatsen dat deze niet te dicht op het HO zit of zelfs delen raakt of het moet deel uitmaken van je opzet..........
Wat me verder opvalt de kleurtoon. Deze is voor mij te blauw.................. :blush

Jo ;)
Julia-V
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Dank je jo voor de uitgebreide tips en uitleg op een mooi morgen ga ik het zeker nog eens proberen .
Het is heel leuk om te doen plaat op je buik in het gras :D (maar het is wel opletten voor de teekjes) :(
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Jo schreef:Ik vind het experimenteren met diafragma altijd mooi om te zien.......
Jo, volgens de exif is er door Julia-V helemaal niet met het diafragma geëxperimenteerd, tenminste... niet bij deze foto's. De eerste 3 zijn allen genomen met f/4 op 150mm, de laatste met f/5.6, maar daar is de afstand korter tot het onderwerp. Julia-V beweert wel dat ze met het diafragma heeft zitten spelen, maar dan kennelijk thuis ;)
Julia-V schreef:Misshien in het niets ik heb maar wat met mijn diafragma te spelen

Al met al zit er weinig verschil tussen de eerste 3 plaatjes, de eerste is iets donkerder (snellere sluitertijd, dus minder licht vanwege de -1/3 EV compensatie), nummer 2 en 3 zijn trouwens exact hetzelfde plaatje (208-1-....). Voor mij oogt de juist belichte plaat net wat frisser. Mijn conclusie is dan ook dat Julia-V met de belichtingscompensatieknop heeft zitten spelen... :)
De vierde spreekt mij minder aan omdat het bloemetje in de achtergrond "naar links is gekropen". Feitelijk is Julia-V iets naar links gelopen, terwijl een stap naar rechts weer hetzelfde beeld zou hebben opgeleverd. Wat dat betreft deel ik je mening over het HO (hoofdonderwerp) en de tweede bloem.
Jo
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Nee dat bedoelde zij waarschijnlijk ook niet!
Het gebruik van een groter diafragma levert dit soort platen op en dat heeft zij er waarschijnlijk mee bedoeld.............................
Wat de belichtingscompensatie betreft: Jij hebt beter opgelet dan ik dat heb gedaan......... :blush :rof
Rob Pieters
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ik vind de laatste een mooie opname,
de overigen niet zo, daar vind ik de achtergrond teveel aanwezig door de glinsteringen
Julia-V
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Mingus schreef:Nee, ik hou niet van al die witte/lichte vlekken in dit soort foto's :dk

Oke :D volgende keer maar weer eens wat anders geprobeerd. :jump
Bedankt voor jullie tips en reacties :upc
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Jo schreef:Wat de belichtingscompensatie betreft: Jij hebt beter opgelet dan ik dat heb gedaan......... :blush :rof

Tja... als mensen aangeven dat ze experimenteren, dan trekt dat mijn aandacht. Ik vind het altijd leuk om te zien en te leren wat die experimenten uiteindelijk aan nieuwe kennis oplevert. Toen ik te weinig verschil in beeld zag, ben ik de exif ingedoken met deze verrassende ontdekking :)
Plaats reactie

Terug naar “Flora”