Het buurjongentje

Mensen in alle vormen en maten
Plaats reactie
CynthiaGimbrere
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw

Het buurjongentje

Bericht Geplaatst:

Hallo allemaal,

Hierbij mijn eerste serie ter beoordeling. Op de foto's staat mijn buurjongentje Jasper.

Eerst heb ik binnen wat foto's gemaakt en helaas ben ik vergeten de iso lager te zetten. Verder zijn de foto's alleen gecropt en/of aangepast in contrast.

1
Afbeelding
Sluitertijd 1/80
Brandpunt (mm) 55
ISO 400
Diafragma (F) 4,5
Geen flits

2
Afbeelding
Sluitertijd 1/80
Brandpunt (mm) 55
ISO 400
Diafragma (F) 4,5
Geen flits

3
Afbeelding
Sluitertijd 1/80
Brandpunt (mm) 55
ISO 400
Diafragma (F) 4,5
Geen flits

4
Afbeelding
Sluitertijd 1/80
Brandpunt (mm) 55
ISO 400
Diafragma (F) 4,5
Geen flits

5
Afbeelding
Sluitertijd 1/60
Brandpunt (mm) 65
ISO 400
Diafragma (F) 4,5
Geen flits

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en de tips!

Groetjes,
Cynthia
AJL
Lid
Lid
Geslacht: Man

Re: Het buurjongentje

Bericht Geplaatst:

F1 natuurlijk de beste omdat die bloemen niet zo nadrukkelijk aanwezig zijn.
Ik heb begrepen dat ge geen photoshop ofzo hebt....is toch een groot gebrek...jammer
Frans
Lid
Lid

Het buurjongentje

Bericht Geplaatst:

leuke binnenkomer.

wat me vooral opvalt is dat bij bijna alle foto's de scherpte meer op het shirt ligt dan op het gezicht.
bij de laatste ligt die veel meer op de ogen.

zie dat in de tussentijd gereageerd is.

had nog iets over bakstenen en bloemetjes willen zeggen.
Tony
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

de stenen muur als achtergrond kan ik echt niet mooi vinden, ook de bloemen staan hier in de weg en maakt de foto ook erg druk. dat zou ik op een leuker plekje nog eens overdoen. in je exif staat ISO 800 en dat is inderdaad vrij hoog. voor portret zou ik ook een hoger F getal nemen, 4,5 vind ik dan wel heel krap. en als je dan toch een muur als achtergrond hebt zet dan het manneke er verder vanaf ;)
Guppy
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Wat een leuk buurjongetje om erop te zetten.
Tips zijn er al gegeven. Dus ik zou zeggen, lekker uitproberen.
Hij wil vast nog wel een keer. :)
Gemini
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik vermoed zomaar dat dit jongetje nog niet kan zitten zonder de steun van de muur?
Is jammer, want nu valt de stenen muur ook in je scherptedieptegebied. Als je e onderwerp verder van de achtergrond weg houdt, valt die achtergrond niet zo in je scherptedieptegebied, waardoor die er onscherp/wazig op komt. Dat leidt minder af. :)

Scherpte op t kindje mist ook wat. Maar besef dat als je digitale foto's verkleind, deze vrijwel altijd wat verscherping nodig hebben.
PS lukt niet begrijp ik, is misschien GIMP ook kleiner? Is ook gratis volgens mij... :)
CynthiaGimbrere
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties!

Het jongetje kan inderdaad nog niet zelfstandig zitten, dus de muur was noodzakelijk. Een neutralere achtergrond was inderdaad beter geweest.

De scherpte vond ik erg moeilijk. Het een heel beweeglijk mannetje en viel steeds bijna om :-)
Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat de scherpte meer op de ogen komt te liggen? Ik heb namelijk wel de ogen als focuspunt gekozen op de camera.

De bloemetjes vonden we schattig. Maar achteraf op de computer zag ik hetzelfde als wat jullie aangeven. Het leidt af.

Welke F zouden jullie gekozen hebben in dit geval? Dat vind ik nog erg lastig.

GIMP ga ik eens bekijken!
Bobi
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

F voor portretten meestal zo op 5,6 of zelfs hoger. Check hier en daar maar de portret sectie en check de exif's daar kun je best veel van leren!
iew
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

flashsplash schreef:Goed geprobeerd, maar er zijn een paar puntjes die ik toch even wil duiden.

1. Scherpte; Ik mis de scherpte op die mooie kijkers
2. Compositie; Geef het kindje wat meer ruimte , nu zit ie wel heel nauw in het kader.
3. Achtergrond: Plaats het kindje wat verder weg van de bakstenen, die vragen teveel aandacht
4. Voorgrond: Gooi die viooltjes weg (niet echt he... :D ) , ze storen in het beeld. Ik begrijp wat je wilde doen maar de focus is hier het kindjes.

Ik denk dat de laatste best geslaagd zou zijn geweest mocht je de viooltjes hebben weggelaten...Het kindje heeft bij deze een heel leuke expressie.

Groeten en :welkom

Ik ben het wel met flashsplash eens, alleen bedoel je waarschijnlijk de op 1 na laatste flashsplash, de laatste is namelijk ook erg krap gekaderd en dan spreek je jezelf een beetje tegen.

Ik vind foto 2 het beste, maar dan zonder viooltjes en dan het liefst omgezet in zw/w
Gemini
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

CynthiaGimbrere schreef:Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat de scherpte meer op de ogen komt te liggen? Ik heb namelijk wel de ogen als focuspunt gekozen op de camera.

Ik geloof je, maar als je dat werkelijk hebt gedaan, vermoed ik dat je nadat je hebt scherpgesteld, toch nog iets hebt bewogen waardoor afstand tussen jou en t kindje veranderde, waardoor het scherptedieptegebied ook weer verschoof. De ogen zijn namelijk beslist niet scherp.

Dus: scherpstellen, en niet te lang wachten met afdrukken (en onderwijl afstand tussen jou en onderwerp geen centimeter veranderen). :)
CynthiaGimbrere
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Bedankt voor de reacties en de tips!
Plaats reactie

Terug naar “Portretten”