Annemiek, ik het proberen om het stap voor stap uit te leggen, dat is voor mij ook een goede oefening.
- open je foto is CS
- maak een nieuwe laag. (NIET new fill layer)
Rechts onder in mijn printscreen zien je wat ik bedoel. De eerste laag is je foto, de tweede laag is leeg en vul je met 50% grijs, die tabblad in het midden van het beeld. Dan zie je een grijs vlak op de scherm.

- ik hoop dat je kunt zien wat ik bedoel, het tabblad die nu midden op de foto staat zie je overlay staan.
- wanneer je overlay aanklikt verdwijnt de grijze vullaag en zie je de foto weer te voorschijn komen.
-Nu komt het leukste van alles te " ik noem het altijd het schilderen met de de pen/muis"
- kies brush tool in je menu, links onder in mijn printscreen zie je twee vakjes met kleur (zwart/wit)
- zorg ervoor dat deze op zwart/wit staat, voor het oplichten van donkere plekken ga met met de brush tool die dan op wit staat over de donkere plekken in de foto.
- Lichte plekken in de foto kun je iets donkerder maken door brush tool op zwart te zetten.
- Opacity van je brushtool wel terug zetten, meestal tussen 20- 40, daar moet je zelf even mee spelen om te kijken welk effect het heeft.
Nou Annemiek het is een heel verhaal en ik hoop dat het voldoende duidelijk is. Ik hoor het wel en succes met oefenen of schilderen.....